2016-09-01 07:59Pressmeddelande

Världens största sociala medier-kongress exponerade Stockholm för över 20 miljoner följare

null

Stockholm var i sommar värd till världens största sociala medier-kongress, Tbex. Deltagarna bestod av resebloggare, författare, och resebransch som jobbar med sociala medier. Nu visar resultatet att över 20 miljoner läsare har tagit del av utfallet för resedestinationen Stockholm i sociala medier.

Under perioden 1-24 juli mätte Tbex genomslaget för sammankomsten i Stockholm och fann att Stockholm som resedestination fick ett stort genomslag i sociala medier, enbart räknat på två av de största, Twitter och Instagram. Då är andra ledande sociala medier, som Facebook eller Snapchat är inte inräknade.

- Jag är glad att Stockholm visas upp på det här sättet, sociala medier är idag den viktigaste källan till reseinspiration och det här genomslaget är fantastiskt bra för Stockholm, säger Karin Wanngård, finansborgarråd (S).

- Vi har jobbat länge för att få hit den här kongressen till Stockholm och vi är glada över resultatet, säger Thomas Andersson, VD på Visit Stockholm. Utfallet är svårmätt och vi vet att det är många fler än de 20 miljonerna som tagit del av allt content som spritts om Stockholm, och vi är redan otroligt nöjda med de resultat som vi fått. Det betyder att det är många läsare som fått uppleva Stockholm på sociala kanaler, bättre marknadsföring är svår att få.

Besökarna har taggat Stockholm tillsammans med bland annat hashtag#ttot (travel talk on twitter), #beautiful #amazing och #food.

- Vi kommer aldrig att glömma Tbex Europe i Stockholm.  Jag kommer själv att besöka Stockholm igen, och rekommendera alla jag pratar med de kommande 40 åren att besöka Stockholm. Det är det turismarv som Visit Stockholm lämnar efter sig online, säger Patti Hosking, Director of Business Development på Tbex.

Utvärderingen visar de inlägg som hashtaggats med #tbexStockholm.

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Invest Stockholm och Visit Stockholm utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.

www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se


Om Visit Stockholm

Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com

Kontaktperson

Elin Karlsson
Avdelningschef Mottagning & Värdskap
Elin Karlsson
Annika Malhotra
Projektledare publika evenemang, Visit Stockholm
Annika Malhotra
Lotta Andersson
Marknadschef
Lotta Andersson
Åsa Karlsson
Project Manager
Åsa Karlsson
Christine Frederici
VD koordinator
Christine Frederici
Karin Mäntymäki
Director Sales & Operations
Karin Mäntymäki
Caroline Strand
VD
Caroline Strand