En stark besöksnäring ger nya jobb, fler investeringar och en stärkt Stockholmsregion. Under pressträffen presenteras vision, mål och hur arbetet kommer att drivas. Stockholmsstrategin 2020 ska säkerställa att Sveriges största resmål får en större internationell konkurrenskraft.
Om Stockholmsstrategin 2020
På tio år har antalet gästnätter i Stockholm fördubblats och staden har placerat sig bland de tio snabbast växande besöksmålen i Europa. Stockholmsstrategin syftar till att säkerställa Stockholms utvecklings- som besöksdestination.
Vid pressträffen redovisas också ett redan pågående samverkansarbete med syfte att särskilt stärka och utveckla besöksnäringen i Stockholms skärgård. Kjell Jansson (M) kommunalråd Norrtälje, Alexandra Anstrell (M), ansvarig för besöksnäringsfrågor i Haninge Kommun samt Erika Rosander, projektledare Skärgårdsstrategin finns på plats.
Styrgrupp och initiativtagare till Stockholmsstrategin 2020 är: Stockholm Visitors Board, Kungliga Djurgårdsförvaltningen, SHR, Stockholms Hamnar, Stockholms Kulturförvaltning, Stockholmsmässan, Swedavia, Svensk Handel, Visit Sweden och Öppen Skärgård.
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com