Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stadTrafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M)
Stockholm är fortsatt motorn i Sveriges besöksnäring och antalet gästnätter fortsätter att öka, trots den globala ekonomiska oron. Det visar ny statistik från Stockholm Visitors Board/Stockholm Business Region.
– Med närmare 11 miljoner gästnätter årligen är Stockholm ett av de populäraste resmålen i Europa. Stockholm attraherar många besökare, möten och kongresser även i vikande konjunktur, säger Ulla Hamilton (M), ordförande i Stockholm Business Region.
Enligt statistiken står Stockholm för närmare en tredjedel av antalet internationella gästnätter i Sverige. Under 2012 gjordes 3,5 miljoner internationella gästövernattningar, vilket är en ökning med 1,6 procent. Samtidigt minskade antalet internationella gästnätter i riket som helhet. Stockholm Business Region arbetar inom ramen för Stockholmsstrategin tillsammans med både privata och offentliga intressenter inom besöksnäringen för att utveckla Stockholm som besöksdestination året runt.
– För att Stockholm ska fortsätta växa och stärka sin internationella konkurrenskraft måste vi attrahera ännu fler besökare till Stockholm, säger Ulla Hamilton (M), ordförande i Stockholm Business Region.
Presskontakt:Therez Olsson, pressekreterare, 076-12 29 200 alt.
Genom M-pressjour 08-508 29 222.
Slutsatser i nya statistiken i korthet:
| 2011 | 2012 | Förändring |
Stockholms Län | 10 443 | 10 758 | 3,0 % |
Hela riket | 52 624 | 52 845 | 0,4 % |
Antalet internationella gästnätter tusental |
| ||
Stockholms Län | 3 482 | 3 540 | 1,6 % |
Hela riket | 12 881 | 12 809 | -0,6 % |
Fakta: Stockholm Visitors Board
Stockholm Visitors Board (SVB) is the official visitors bureau of Stockholm and fully owned by the City of Stockholm. SVB works to market and develop Stockholm as a travel destination. Our aim is to increase tourism and further promote the Stockholm region as host for corporate meetings, incentive travel, congresses and events. Stockholm Visitors Board is a subsidiary of Stockholm Business Region and owned by the City of Stockholm. The Stockholm region is marketed under the common brand Stockholm - The Capital of Scandinavia www.visitstockholm.com
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com