2017-09-13 08:01Pressmeddelande

UEFA Europa League Finalen generade 290 miljoner till Stockholmsregionen

null

UEFA Europa League Finalen mellan Ajax och Manchester United spelades på Friends Arena och lockade nästan 47 000 besökare. 83% av dessa var internationella besökare som i genomsnitt övernattade 2,5 dygn i Stockholm. Totalt gav det en ekonomisk omsättning på 290 miljoner till Stockholmsregionen, enligt en rapport av Upplevelseinstitutet på uppdrag av Svenska Fotbollförbundet och Visit Stockholm.

För de tillresta besökarna var finalen den huvudsakliga anledningen till vistelsen i Stockholm. Men besökarna bodde också på hotell, åt på restauranger, shoppade och ägnade sig åt sightseeing. Rapporten inkluderar även stockholmarnas inställning till evenemanget. Resultatet visar att stockholmarna tycker det är viktigt med stora evenemang i Stockholm och att ett evenemang som Europa League Finalen är bra för Stockholms internationella image och dessutom skapar en stolthet hos invånarna.

- Stora internationella evenemang är viktiga för Stockholm. Det skapar jobb och är bra för besöksnäringen genom fler övernattningar, shopping och restaurangbesök. Vi arbetar också långsiktigt med Stockholms varumärke för att det ska utmärka sig internationellt, att fler ska välja Stockholm som besöksstad, och här är stora evenemang en viktig del, säger Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholms stad.

Finaldagen den 24 maj blev den hittills största resdagen någonsin på Stockholm Arlanda Airport med över 100.000 resenärer.

- Den här typen av evenemang ställer stora krav på vår destination och alla inblandade aktörer men vi kan konstatera att vi har haft ett fantastiskt samarbete med Svenska Fotbollförbundet, regionen och näringslivet. Det här bidrar till att utveckla Stockholm till en ledande hållbar evenemangsdestination, säger Thomas Andersson, vd Visit Stockholm.

- Stora matcher och mästerskap var en stor del i att vi drev på för att få en ny Nationalarena i Friends Arena. Jag är otroligt glad över att UEFA noterat det hittills största intresset för en UEFA Europa Leaguefinal, och att Friends Arena samtidigt får högt betyg av besökarna vid finalen, säger Svenska Fotbollförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson. Vi harmånga skäl att söka fler utmaningar framöver tillsammans med Stockholm.

UEFA Europa League Finalen mellan Ajax och Manchester United spelades på Friends Arena den 24 maj 2017. Totalt sågs finalen av 180 miljoner TV-tittare, 20 miljoner fler än 2016, och matchen visades i fler än 100 länder. 120 000 ansökte om finalbiljett från 122 olika länder. Evenemanget hade 46.961 varav 83% internationella besökare.

Läs hela rapporten här.

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Invest Stockholm och Visit Stockholm utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.

www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se


Om Visit Stockholm

Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com

Kontaktperson

Elin Karlsson
Avdelningschef Mottagning & Värdskap
Elin Karlsson
Annika Malhotra
Projektledare publika evenemang, Visit Stockholm
Annika Malhotra
Lotta Andersson
Marknadschef
Lotta Andersson
Åsa Karlsson
Project Manager
Åsa Karlsson
Christine Frederici
VD koordinator
Christine Frederici
Karin Mäntymäki
Director Sales & Operations
Karin Mäntymäki
Caroline Strand
VD
Caroline Strand