Juli är den månad på året då flest övernattningar görs på länets boendeanläggningar – hotell, vandrarhem, camping, stugor och lägenheter. Med 1,3 miljoner gästnätter noterar Stockholms län en tillbakagång med 2 procent jämfört med juli 2011.
Däremot redovisas en kraftig uppgång av privatresenärer som valde att bo på hotell med nära 10 procent. En minskning av affärsresenärer förklaras av färre kongressdelegater än 2011 då Stockholm stod värd för två läkarkongresser. Campingnätterna sjönk med hela 18 procent, vilket kan förklaras med en ovanligt regnig och kall sommar.
- Att besöksnäringen påverkas av väder vet vi sedan tidigare. Stockholm är inget undantag. De utländska gästnätterna minskade med 3 procent i juli jämfört med förra året där Sydeuropa står för den största nedgången. Vi kan glädjande notera en fortsatt stark tillväxt av besökare från Finland, Ryssland, Polen och Asien, säger Peter Lindqvist, VD på Stockholm Visitors Board.
Nya familjeattraktioner som Lill-Skansen och en rad publika evenemang och utställningar har gjort att många svenskar valt att semestra i huvudstaden i juli. Jämfört med förra året har Stockholms stad haft 6 procent fler svenska kommersiella övernattningar.
Stockholm Visitors Boards (SVB) affärsidé är att tillsammans med partners i besöksnäringen marknadsföra Stockholm med syfte att öka antalet gästnätter. Marknadsföringen sker under det gemensamma varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com