Stockholm fick en hedrande andraplats, i konkurrens med åtta andra nominerade europeiska destinationer.
- Den långsiktiga marknadsföringen av Stockholms som kryssningsdestination ger resultat. Det är också glädjande är att det är framröstat av passagerarna. Tillsammans med våra partners inom Stockholm Cruise Network fortsätter vi lyfta Stockholm på kryssningsmarknaden, säger Eva Camél Fuglseth, chef privatresor och turistservice på Stockholm Visitors Board.
Antalet kryssningar till Stockholm har ökat stadigt de senaste tio åren. I år förväntas 274 anlöp. Kryssningsresenären ger också ett viktigt ekonomiskt bidrag till turistnäringen. Enligt en undersökning gjord av Stockholms Hamnar spenderar kryssningsresenärerna totalt 400-450 miljoner kronor per säsong.
Priset arrangeras av branschtidningen Cruise International och vinnarna röstas fram av tidningens läsare. Övriga nominerade var Barcelona, Belfast, Köpenhamn, Kroatien, Istanbul, Monaco, Venedig samt de norska fjordarna, som var förstapristagaren. Även 2011 kom Stockholm på en andra plats i kategorin Best Cruise Destination.
För mer information:
Eva Camél Fuglseth, chef privatresor och turistservice på Stockholm Visitors Board
0730-83 85 59, eva.camel@stockholm.se
Per Holmlund, presschef Stockholm Business Region
070-472 80 69, per.holmlund@stockholm.se
Stockholm Visitors Boards (SVB) affärsidé är att tillsammans med partners i besöksnäringen marknadsföra Stockholm med syfte att öka antalet gästnätter. Marknadsföringen sker under det gemensamma varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com