Stockholms stad stärker servicen mot besökare och
stockholmare genom att flytta turistbyrån till en mer central placering i
Kulturhuset Stadsteatern. Samtidigt byts namnet till Stockholm Visitor Center.
Det nya besökscentret drivs av Stockholm Visitors Board och öppnar torsdagen
den 3 april klockan 09.00.
- Det senaste tio åren har turismen till Stockholm fördubblats och genererar varje år 22 000 arbetstillfällen i Stockholm. Med en strategisk placering vid en av stadens största attraktioner vill vi bredda servicen gentemot både besökare, internationella studenter och professionella som valt att arbeta i Stockholm, säger Ulla Hamilton (M), företagarborgarråd i Stockholms stad och ordförande för Stockholm Business Region.
Hela turistbyrån är uppbyggd som en marknadsplats där företagare inom turistbranschen, attraktioner, transportörer, evenemangsarrangörer och hotell kan köpa exponeringsutrymme.
I samband med flytten till Kulturhuset Stadsteatern byter turistbyrån namn till Stockholm Visitor Center. Det nya namnet speglar den befintliga verksamheten bättre.
- Stockholm växer både i befolkning och som turistdestination. Vår målsättning är att besökscentret ska vara en del av Stockholmsupplevelsen. Med det nya namnet och platsen i Kulturhuset Stadsteatern vill vi göra det enklare för besökare och stockholmare att upptäcka mer av Stockholm, säger Peter Lindqvist vd på Stockholm Visitors Board
Turistbyrån har haft 444 000 besökare årligen på den tidigare adressen Vasagatan. Turistservicen på plats i Stockholm Visitor Center är bara en del i servicen gentemot besökaren. Genom Visitstockholm i flera sociala kanaler har vi 91 000 följare och 4,5 miljoner besök på visitstockholm.com
För ytterligare information kontakta:
Presskontakt Ulla Hamilton: Tobias Nässén genom M pressjournummer +46 8 508 29 222
Presskontakt SVB: Ann-Charlotte Jönsson, PR Chef Stockholm Business Region, tel +46 8 508 28 507
Fakta om besöksnäringen
Stockholm
Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm
Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och
marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business
Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The
Capital of Scandinavia.
www.stockholmbusinessregion.se
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com