Vi har ett resultat! Stockholms stad har stått som arrangör av den 61:a upplagan av Eurovision Song Contest på uppdrag av SVT. Den nästan två veckor långa evenemangsperioden har engagerat stockholmare och hitresta som njutit av festligheterna; Eurovision Village i Kungsträdgården har haft inte mindre än 1,5 miljoner besök.
- Många har arbetat hårt för att förverkliga visionen om ett magiskt evenemang i Stockholm. Vi är överväldigade av det positiva gensvar vi fått på vårt värdskap; från såväl inbitna Eurovision-fans, artister, journalister, volontärer som stockholmare och turister, säger Jesper Ackinger, projektchef Eurovison Song Contest i Stockholm.
I juli 2015 blev det klart att SVT valt ut Stockholm som värdstad. En projektorganisation skapades snabbt och på tio månader har ett av världens största evenemang planerats och nu också genomförts. Det har krävt samarbeten utöver det vanligta och ett stort engagemang.
Eurovision i Stockholm i siffror:
FAKTA
Stockholms stad har stått som arrangör av Eurovision Song Contest på uppdrag av SVT och EBU.
Staden har ansvarat för:
För mer information kontakta:
Ann-Charlotte Jönsson, Head of Press Eurovision Song Contest, 08-508 28550, esc_press@stockholm.se
Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com