Nu tar Stockholms stad hjälp av tio Stockholmare i en kampanj för att locka fler besökare till Stockholm. Här visas vare sig attraktioner eller klassiska vyer. Istället får vanliga Stockholmare berätta fritt om sin kärlek till Stockholm, om sina intressen, om relationen till sin stad och hur de lever här. Filmerna är producerade för att passa sociala kanaler och kommer spridas via youtube samt visitstockholm på facebook, instagram och twitter under en tvåveckorsperiod med start den 30 juni.
- Stockholms skönhet är vida känd. Vi ville lyfta fram stadens värden som livskvalitet, jämlikhet, kreativitet och vänlighet på ett nytt sätt utan att koppla det till klassiska reseanledningar, säger Ulla Hamilton (M), borgarråd och styrelseordförande i Stockholm Business Region.
I de tio filmerna får vi bland annat träffa geocacharen Jonas, skateboardåkaren Madde, löparen Sam, morfar Öivind och Otilia som hittade kärleken på tunnelbanan. Filmerna avslutas med hashtaggen #mystockholm och payoffen "What's yours?", vilket Stockholm Visitors Board hoppas ska locka till engagemang och spridning.
I stället för en klassisk kampanj nyttjas kraften i de egna sociala kanalerna och låter Stockholmarna agera ambassadörer för sin hemstad.
- Vi har tagit fasta på de sociala trenderna där besökaren söker unika tips från vänner och bekanta. Förhoppningen är att fler Stockholmare vill visa upp sitt Stockholm och att även besökare ska lockas att dela med sig av det Stockholm som blir deras under vistelsen, säger Eva Camel Fuglseth, Chef Privatresor, turist- och presservice på Stockholm Visitors Board
De tio Stockholmarna har valts ut efter en casting via Drama Svecia.
http://www.visitstockholm.com/mystockholm
För kommentarer från Ulla Hamilton (M) kontakta pressjournummer 08-508 29 222
För kommentarer från Stockholm Visitors Board, kontakta Eva Camel Fuglseth, tel 08-508 285 59
Stockholm
Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm
Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och
marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business
Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The
Capital of Scandinavia.
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com