För första gången väljer Europeiska organisationen för leverforskning, EASL, att arrangera sin stora kongress på Stockholmsmässan under våren 2017. Det är också beslutat att kongressen kommer tillbaka år 2021 och att Stockholm är en av de tre städer som kongressen kommer att rotera mellan.
- Vi är stolta över att kunna hälsa EASL välkomna till Stockholm två gånger. Den här typen av kongresser stärker bilden av Stockholm som innovativ och växande stad. Att EASL valt Stockholm är viktigt för såväl näringslivet som forskningen. Ett bra värdskap bidrar till att locka fler besökare till Stockholm, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd i Stockholms stad och ordförande för Stockholmsmässan.
Stockholm vann kongressen i hård konkurrens med flera andra europeiska städer. Beslutet motiverades av Stockholmsmässans långa erfarenhet av att arrangera internationella kongresser i kombination med ett starkt och övertygande förslag.
- Det är verkligen glädjande och ett gott betyg till Stockholmsmässan att ännu en av de stora internationella kongresserna vill komma till oss. Vi ser fram emot att samarbeta med EASL för dessa kommande kongresser, och kommer att göra vårt absolut bästa för att deltagare och arrangörer ska få en så bra upplevelse som möjligt under sitt Stockholmsbesök, säger Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg.
Fakta: EASL The International Liver Congress äger rum 26-30 april 2017 och 21-25 april 2021. Totalt förväntas kongressen locka upp till 10 000 delegater till Stockholm och Stockholmsmässan per år. Båda kongresserna förväntas omsätta 260 miljoner kronor i Stockholm på hotellövernattning, restaurangbesök, shopping och resor.
För ytterligare information kontakta
Presskontakt Sten Nordin: Markus Jonsson, 076-12 29 201
Helena Nilsson, marknads- och kommunikationschef, Stockholmsmässan, tel: +46 70 789 44 19
Ann-Charlotte Jönsson, PR Manager, Stockholm Visitors Board/Stockholm Convention Bureau, tel: +46 8 508 285 07
Stockholm Visitors Board (SVB) is the official tourism promotion agency of Stockholm. Our aim is to increase tourism and further promote the Stockholm region as host for corporate meetings, incentive travel, congresses and events. Stockholm Visitors Board is a subsidiary of Stockholm Business Region and owned by the City of Stockholm. The Stockholm region is marketed under the common brand Stockholm - The Capital of Scandinavia. Stockholm is one of the top ten tourism destinations and one of the fastest growing regions in Europe. In 2012 alone, Stockholm had over 10,7 million commercial overnight stays. www.visitstockholm.com
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com