Sedan 2005 har Stockholm, genom Stockholm Gay and Lesbian Network, arbetat med att marknadsföra Stockholm som en destination öppen för HBT-resenärer. Projektet, som är en del av stadens internationella marknadsföringsbolag Stockholm Visitors Board, har fått ett flertal utmärkelser internationellt, nu senast inom lesbisk marknadsföring. Ledande lesbiska sajten Girlports har uppmärksammat Stockholm som den första turistorganisationen med en sann lesbisk guide och Diva Magazine utnämnde nyligen Stockholm som en av världens mest spännande lesbiska destinationer.
- Det är fantastiskt att få ett erkännande internationellt från en av de viktigaste medierna inom HBT-segmentet. Tillsammans med Stockholm Gay & Lesbian Community och de attraktioner, hotell, transportörer och restauranger som är med i nätverket ska vi se till att Stockholm fortsätter att vara en välkomnande stad – öppen för alla, säger Christina Guggenberger, projektledare Stockholm Gay & Lesbian Network inom Stockholm Visitors Board. När vi startade projektet för sju år sedan fanns Stockholm inte ens på reseradarn hos segmentet, nu är vi bland topp 10 och har valts till favoritstaden av målgruppen!
Utmärkelsen ”Favorite LGBT-Friendly City 2011” delades ut av tidningen EDGE under en ceremoni i New York nyligen. SAS vann utmärkelsen ”favorite LGBT-friendly Airline” och skådespelaren Alexander Skarsgård vann utmärkelsen ”favorite actor in gay-friendly series” för True Blood.
För ytterligare information om Stockholm Gay & Lesbian Network www.visitstockholm.com/gay-lesbian
För ytterligare information kontakta
Christina Guggenberger. Projektledare Stockholm Gay and Lesbian Network, tel: 08-508 28 533
Ann-Charlotte Jönsson, presschef Stockholm Visitors Board, tel: 08-508 28 507
Stockholm Gay & Lesbian Network är ett nätverksbaserat marknadsföringsprojekt inom Stockholm Visitors Board (SVB). SVB ingår i Stockholm Business Region, ett helägt dotterbolag till Stockholm Stadshus AB.
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com