2021-10-12 13:17Pressmeddelande

Stockholm siktar mot att bli norra Europas ledande evenemangshuvudstad

bild på finansborgarråd och idrottsprofilerPressträff evenemangssatsning i Stockholms stad. Anna König Jerlmyr, finansborgarråd Stockholm, Karl-Erik Nilsson, Anders Larsson, Fredrik Rapp och Caroline Strand,

Stockholm satsar på stora internationella evenemang, som ett viktigt verktyg i stadens återstart med två klara VM och sikte på ett tredje stort mästerskap såsom EM eller VM i fotboll för damer. Tillsammans med näringslivet och besöksnäringen tar staden ett helhetsgrepp kring evenemangen.

2023 står Stockholm värd för finalspelet i handboll för herrar. 2025 har Svenska Ishockeyförbundet valt Stockholm som huvudort för finalspelet i herrarnas VM. Staden satsar 40 miljoner kronor på de här två mästerskapen.

”Det är mycket glädjande att kunna sätta två VM-satsningar i ett större sammanhang tillsammans med Stockholms företag. Jag hoppas också att vi snart kan få glädjas åt att ha landat ett stort EM eller VM för damfotbollen också. Evenemang gör staden rikare i upplevelser för medborgarna och besökarna. Evenemang skapar nya jobb och säkrare villkor för arrangörer. Det ger näringslivet bättre möjligheter att verka i staden”, säger Anna König Jerlmyr, finansborgarråd i Stockholm.

Stora evenemang ger tillfällen att positionera Stockholm på den internationella arenan så att fler besökare, företag och investerare upptäcker vår stad. Det förväntas även resultera i att resande stimuleras både lokalt, nationellt och internationellt vilket bidrar till stadens utveckling, ger arbetstillfällen och långsiktiga positiva samhällsekonomiska effekter.

Det nya helhetsgreppet innefattar även att:

• Det tillsätts en organisation som skall verka över tid för flera mästerskap.

• Destinationen samlas för att utveckla Stockholm via evenemangen för långsiktigt arbete: ekonomiskt, miljömässigt, socialt och demokratiskt hållbart.

• Resande stimuleras både lokalt, nationellt och internationellt

• Barn och unga får möjligheten att se sina förebilder på hemmaplan.

• Ett helt nytt värdskap erbjuds i Stockholm

Satsningen på två VM ger uppskattningsvis 700 miljoner kronor i beräknade turismekonomiska effekter för 2023-2025 som gagnar hela Stockholm och inte minst den hårt drabbade besöksnäringen. Satsningen på VM motsvarar även 500 årsarbetstillfällen och görs tillsammans med näringslivet. Evenemangsnäringen i Stockholm tillför samhällsekonomin 36 miljarder årligen och sysselsätter 45 000 personer i regionen, enligt handelskammarens rapport från i somras.

”Satsningen innefattar ett nära arbete tillsammans med näringslivet under hela ansökningsprocessen och genomförandet. Därmed ökar vi som destination våra möjligheter att vinna fler mästerskap”, säger Caroline Strand VD för Visit Stockholm.

Ett annat steg i riktningen att bli norra Europas främsta evenemangshuvudstad är att staden under pandemin har satsat över 100 miljoner kronor på en upprustning och renovering av Avicii arena och Hovet för att stå redo nu när publiken kan vara välkomna tillbaka.

I samband med det nya helhetsgreppet tillträder även Oscar Lavelid för att leda arbetet med VM-arbetet långsiktigt. Oscar kommer närmast från Stadsledningskontoret.

Tomas Andersson
Projektledare kommunikation och digital utveckling
Tomas Andersson