Stockholm Pride är Skandinaviens största pridefestival och en av Stockholm största publika årligen återkommande evenemang. Årets festival genererade 327,5 miljoner kronor, vilket motsvarar 218 årsverken på årsbasis, visar en färsk turistekonomisk kalkyl.
- Rapporten visar betydelsen av evenemang och att årligen återkommande evenemang som Stockholm Pride är en stark drivkraft för besökande. Åtta av tio har besökt festivalen tidigare och nio av tio säger att de kommer att besöka festivalen igen, säger Ulla Hamilton (M), företagarborgarråd i Stockholms stad och ordförande för Stockholm Business Region.
Stockholm Pride Festivalen besöktes av sammanlagt 400 000 personer varav 37 procent var tillresta besökare och av dessa var 16 000 internationella besökare.
- Öppenhet, mångfald och respekt är tre av Stockholms grundvärderingar och Pridefestivalen är ett nyckelevenemang för oss. Undersökningen visar att Stockholm uppfattas som en professionell evenemangsstad. Den totala upplevelsen av regionen som evenemangdestination får 4,3 i helhetsbetyg på en 5-gradig skala, vilket är högt, säger Ulla Hamilton (M), företagarborgarråd i Stockholms stad och ordförande för Stockholm Business Region
Evenemang som lyfter fram öppenhet, mångfald och respekt stärker destinationens attraktionskraft. Idag räknas Stockholm som en av de mest intressanta HBT destinationerna i världen. Sedan 2005 arbetar Stockholms stad, genom Stockholm Gay and Lesbian Network med att marknadsföra Stockholm gentemot HBT besökare.
Mer om undersökningen
Undersökningen genomfördes i samband med Stockholm Pride med intervjuer på de tre festivalplatserna: Pride Park, Pride House och Pride Parade. Totalt genomfördes 359 intervjuer.
Stockholm
Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm
Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och
marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business
Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The
Capital of Scandinavia.
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com