2017-05-11 09:21Pressmeddelande

Stockholm klättrar som internationell mötesstad

null

2016 klättrade Stockholm från plats 23 till 18 på världsrankingen och på europarankingen från plats 17 till 13 på den ICCA-rankingen som mäter internationella möten. Det är de bästa placeringarna på flera år.


Stockholm hade 101 godkända ICCA-möten 2016 jämfört med 89 året innan. På världsrankingen gick Stockholm om städer som Istanbul, Bryssel, Rom och Milano.

Arbetet med att locka stora kongresser och möten till Stockholm handlar dels om bearbetning av de internationella organisationerna, dels ett arbete med den lokala akademin dels visa på fördelar för både näringsliv och akademi för att uppmuntra nyckelpersoner att vilja ta på sig ett värdskap för ett möte.

- Att bearbeta kongresser är ett långsiktigt arbete, det handlar om att positionera Stockholm och vad vår stad står för samtidigt som både värdskap och infrastruktur är viktiga för att få hit kongresser. Vi har arbetat strukturerat i flera år för att få fler kongresser till Stockholm, och det här är ett kvitto på det, säger Karin Mäntymäki, chef för Försäljning och bearbetning på Visit Stockholm.

- Internationella möten är en viktig del av besöksnäringen i Stockholm. Det är välförtjänt att vi klättrar på den ansedda Icca-rankningen eftersom vi har arbetat strategiskt med mötesfrågor länge. Vi har en stor utmaning i taxifrågan, samtidigt har Stockholm framstående vetenskap, en infrastruktur i världsklass och bra hotell, säger Thomas Andersson, VD på Visit Stockholm.

Om ICCA

ICCA mäter möten som ärinternationella möten på minst 50 personer och som roterar mellan minst 3 destinationer.
ICCA-International Congress and Convention Association - är det globala nätverket och kunskapsnavet för den internationella mötesindustrin inom organisationsmöten (association meetings)
ICCA omfattar över 1 000 medlemsföretag och organisationer i nästan 100 länder över hela världen
För mer information om Icca besök www.iccaworld.org.

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Invest Stockholm och Visit Stockholm utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.

www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se


Om Visit Stockholm

Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com

Kontaktperson

Elin Karlsson
Avdelningschef Mottagning & Värdskap
Elin Karlsson
Annika Malhotra
Projektledare publika evenemang, Visit Stockholm
Annika Malhotra
Lotta Andersson
Marknadschef
Lotta Andersson
Åsa Karlsson
Project Manager
Åsa Karlsson
Christine Frederici
VD koordinator
Christine Frederici
Karin Mäntymäki
Director Sales & Operations
Karin Mäntymäki
Caroline Strand
VD
Caroline Strand