En tvåveckors musikfest i Kungsträdgården och ett helt nytt koncept för Euroclub är några av nyheterna som presenterades av Karin Wanngård (s), finansborgarråd i Stockholms stad när Wien lämnade över stafettpinnen till Stockholm vid en ceremoni i Stadshuset under måndagen.
Eurovision Village i Kungsträdgården blir den stora festplatsen för allmänheten. Under fjorton dagar, mellan 2-14 maj blir det program från två scener, restauranger och upplevelser för både stora och små i hela området.
- Stockholm är musik. Eurovision hör hemma i Stockholm. Idag vill vi bjuda alla Eurovision fans att tillsammans mötas i vår vackra stad under fjorton dagar i maj. I år introducerar vi dessutom ett nytt koncept för Euroclub, där Euroclub och Euro Fan Café byggs bredvid varandra. Här kommer fans, delegationer, besökare och Stockholmare kunna äta lunch samtidigt som de kan följa repetitionerna i Globen från stora tv-skärmar, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad.
Euroclub och Euro Fan Café blir ett 2 800 kvadratmeter stor lokal i två våningar, på Skeppsbron vid Kungliga slottet med utsikt över Stockholms ström. Dagtid öppet för alla, och under kvällarna byter Euroclub skepnad till en nattklubb för ackrediterade fans och delegationer.
För mer information kontakta
Karin Wanngård: kontakta Ömer Oguz, Kommunikationschef finansroteln, tel: 076-122 92 34
Annika Malhotra, Head of City Project Management, Eurovision Song Contest 2016, City of Stockholm annika.malhotra@stockholm.se, +46 (0) 8 508 285 55, +46 (0) 73 0838 555
Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com