Det ska andas kreativitet och lekfullhet när staden smyckar sig för fest. En del i stadens satsning på Eurovision Song Contest blir på utsmyckning i innerstaden, längs nya stråk, för alla Stockholmare och för flera sinnen.
- En av stadens ambitioner är att skapa synlighet, men delaktighet och stolthet för Stockholmarna i stadsmiljön. Eftersom Eurovision Song Contest är ett musikevenemang kändes det ganska naturligt att komplettera synintrycken med ljud på några ställen, säger Jesper Ackinger, COO Stockholm Business Region och Executive City Project Manager för Eurovision Song Contest
Utsmyckningarna kommer att kunna upplevas vid Stadshuset, längs de stora shoppingstråken på Drottninggatan, Kungsgatan, i Kungsträdgården, på Skeppsbron, längs hela Götgatan och förstås i Globenområdet. Dessutom kommer det att synas på Stockholm Arlanda flygplats, på Flygbussarna och tunnelbanan.
- Det kommer bli en mäktig syn med Eurovisionutsmyckning längs hela Götgatan från Slussen till Skanstull. På så sätt kan vi också knyta ihop Globenområdet med festivalområdet Eurovision Village i Kungsträdgården, vilket var något vi önskade att göra, säger Jesper Ackinger
Nedräkningsblomman på Norrmalmstorg är en del av ljud och ljusutsmyckningen under Evenemanget. I området runt torget och Kungsträdgården kommer staden att bjuda på olika ljudinstallationer. Bland annat kommer sex av övergångsställen i området få nytt ljud, på 5 platser kommer det finnas sjungande tunnlar och i Kungsträdgården blir det en spännande vatten-ljudinstallation.
Läs mer om de sjungande tunnlarna och melodiösa övergångsställena i separata releaser
För mer information kontakta
Ann-Charlotte Jönsson, Head of Press 08-508 28 550, esc_press@stockholm.se
Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com