2021-10-07 13:23Pressmeddelande

Sommarens gästnätter ökade med 69 %. Mestadels svenskar övernattade.

Tele 2 arena Stockholm Stockholm view Tele 2 Arena och Avicii Arena. Foto: Henrik Trygg

Totalt genomfördes 3 125 584 gästnätter i Stockholms län sammantaget för sommarmånaderna. Juli och augusti blev starkare än väntat. Ökningen av genomförda gästnätter är jämförd med 2020 års siffra på dryga 1,8 miljoner gästnätter. Jämfört med 2019 är det en faktisk minskning med 38% (2019: 5 039 000 gästnätter).

Det är så klart glädjande att gästnätterna ökar. Extra roligt att svenskarna har besökt Stockholm i stor mängd. Det visar att satsningarna på nationell marknad har fått genomslag. Nu öppnar vi hela Stockholm! säger Caroline Strand VD för Visit Stockholm.

Flest gästnätter under sommaren stod svenskarna för med 79% eller 2 465 000 gästnätter. Den utländska andelen var bara 21%, vilket är en minskning mot sommaren 2019, 42%. Juli var starkaste månaden under sommaren med 1 266 000 gästnätter, därefter augusti 1 181 000 gästnätter. Juni hade svaga 678 000 gästnätter.

Sammantaget hittills i år ligger gästnätterna på 5 347 000 för perioden januari-augusti, vilket är en ökning med 10% jämfört med 2020 och cirka hälften av 2019 för samma period.

Bland de utländska gästnätterna i sommar (totalt 660 000 gästnätter) var topp-10:

1. Tyskland
    2. USA
    3. Nederländerna
    4. Frankrike
    5. Danmark
    6. Norge
    7. Storbritannien
    8. Schweiz
    9. Spanien
    10. Italien

Tyskland återkom starkt under juli och behåller sin traditionella förstaplats. Länder som avancerat på listan är Nederländerna och Frankrike. Länder som relativt sett har tappat position är Finland och Storbritannien. Estland, med 1,4 miljoner invånare, är det enda land som faktisk ökar i antalet gästnätter för sommaren jämfört med prepandemiska 2019.

Starkast tillbakagångar berör fjärrmarknader så som Kina, Japan, Brasilien, Nya Zealand och Australien, men även Ryssland (-95% eller mer jämfört sommaren 2019).

Källa: Tillväxtverket/SCB