2017-10-10 09:23Pressmeddelande

Sommaren 2017 gav 6% fler internationella gästnätter i Stockholm

null

Stockholm växer ännu mer på de stora internationella marknaderna, USA, Indien och Kina. Närmare en miljon besökare, drygt 960 000 övernattningar, kom under sommarmånaderna juni, juli och augusti 2017 från besökare från Europa utanför Norden och gav därför en ökning om totalt 2 %. Under sommaren lockades färre inhemska besökare, men långväga besökare fortsätter att öka.

Största antalet ökningar stod utomeuropeiska besökare för under sommaren 2017. Antalet gästnätter var 18% fler än under förra sommaren. Mest noterbart är utvecklingen för USA (+34 %), Indien (+33 %) och Kina (+36 %).

- Sedan december 2016 har Stockholm varje månad vuxit som internationell destination. Extra positivt är den senaste tidens tillväxt från fjärrmarknader som USA och Kina som är ett resultat av både ökad tillgänglighet och ökade marknadsföringsinsatser, säger Thomas Andersson, vd för Visit Stockholm.

Besökare från Tyskland är den överlägset största gruppen under sommarmånaderna med nästan 300 000 övernattningar i Stockholm.

Läs mer i rapporten här.

Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business region som är helägt av Stockholms stad.

www.visitstockholm.com

www.investstockholm.com