Under sommaren, juni-augusti, hade Stockholms län närmare 4 miljoner kommersiella gästnätter, vilket är ett all-time-high. Sammanlagt gjordes 321 000 fler övernattningar än under sommaren 2013, vilket motsvarar en ökning med 9 %. Ökningen kommer främst från utländska gäster. Utvecklingen i Sverige som helhet låg under motsvarande period på -1 %.
Antalet inhemska gästnätter ökade med 151 000, dvs + 7 % jämfört med fjolåret medan antalet utländska gästers övernattningar steg med 170 000, vilket motsvarar en ökning med 12 %.
- En stor ökning kommer från gäster utanför Europa, vilket glädjer oss. Det visar att våra satsningar på flygbolag som är starka i Asien, exempelvis Emirates, har givit resultat, säger Peter Lindqvist, VD, Stockholm Visitors Board
De största utländska marknaderna är Tyskland, USA, Storbritannien och Norge. . Stockholm är en av Europas populäraste destinationer. Under 2013 gjordes 11 miljoner gästnätter i Stockholms län.
Stockholm
Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm
Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och
marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business
Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The
Capital of Scandinavia.
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com