Torsdagen den 30 april startar kryssningssäsongen med fartyget Costa Pacifica. 500 000 resenärer beräknas gästa Stockholm under säsongen och spendera en halv miljard kronor.
Säsongen startar den 30 april när Costa Pacifica anlöper Stadsgården. I år beräknas 254 fartyg besöka Stockholms Hamnar innan säsongen avslutas den 21 oktober med fartyget Marco Polo. Nyheter är att Disney Magic kommer till Stockholm tre gånger och att rederiet Viking Ocean Cruises för första gången väljer att komma hit med fartyget Viking star.
Arbetet med att utveckla Stockholm som internationell kryssningsdestination sker inom ramen för Stockholm Cruise Network som drivs av bland annat Stockholm Visitors Board och Stockholms Hamnar.
– Kryssningsresenärerna blir fler än någonsin i år. De 500 000 besökarna beräknas att bidra med en halv miljard kronor till besöksnäringen i Stockholmsregionen, säger Johan Castvall, vd Stockholms Hamnar.
En av satsningarna inom ramen för Stockholm Cruise Network är att få fler fartyg som byter passagerare i Stockholm, så kallade turnaround.
– I år ser vi en ökning av antalet turnarounds, från 42 i fjol till 51 i år. Dessa passagerare är extra viktiga då de stannar i regionen flera dagar, säger Thomas Andersson, vd Stockholm Visitors Board.
Bland turnaroundfartygen kan man beskåda Costa Luminosa som kommer 16 gånger i sommar.
Resenärerna som främst kommer från USA, England, Tyskland och Italien spenderar totalt cirka en halv miljard kronor på hotell, restauranger, sevärdheter och shopping. Antalet fartyg som ligger över natt i Stockholms Hamnar ökar vilket är positivt eftersom resenärerna spenderar mer pengar i Stockholmsregionen.
Fakta internationell kryssningstrafik i Stockholms Hamnar
Antal | År 2012 | År 2013 | År 2014 | År 2015 (beräknat antal) |
Kryssningsfartyg | 275 | 278 | 264 | 254 |
varav turnaround | 50 | 47 | 42 | 51 |
Passagerare | 469 000 | 478 000 | 467 000 | 500 000 |
Miljöfakta
Alla väntade kryssningsanlöp finns med i fartygslistan på Stockholms Hamnars webbplats samt i appen CruiseSthlm som du laddar ner gratis från Appstore och Google Play för Iphone och Android telefoner.
Kontakta oss gärna
Ingrid Hansson, pressansvarig Stockholms Hamnar, +46(0)70-770 27 47, ingrid.hansson@stockholmshamnar.se
Ann-Charlotte Jönsson, PR Chef Stockholm Business Region, +46 8 508 28 507,
ann-charlotte.jonsson@stockholm.se
Claudia Quas, projektledare Stockholm Cruise Network inom Stockholm Visitors Board, +46(0)8-508 28 536, claudia.quas@stockholm.se
Stockholm Cruise Network är ett partnerbaserat samarbetsprojekt bestående av Stockholm Visitors Board, Stockholms Hamnar, Swedavia samt ett 30 tal partners som representerar turoperatörer, hamnagenter, hotell, attraktioner och transporter. Syftet med nätverket är att tillsammans marknadsföra samt utveckla Stockholm som kryssningsdestination.
Stockholms Hamnar främjar sjöfarten och säkrar regionens varuförsörjning genom att erbjuda kajplatser samt service och tjänster för färje-, kryssnings- och godstrafiken. Stockholms Hamnar finns i Stockholm, Kapellskär och Nynäshamn. Koncernen har 140 anställda och omsatte 713 mkr under 2014. stockholmshamnar.se
Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com