2015-04-28 07:00Pressmeddelande

Rekordmånga kryssningsresenärer väntas till Stockholm

Torsdagen den 30 april startar kryssningssäsongen med fartyget Costa Pacifica. 500 000 resenärer beräknas gästa Stockholm under säsongen och spendera en halv miljard kronor.

Säsongen startar den 30 april när Costa Pacifica anlöper Stadsgården. I år beräknas 254 fartyg besöka Stockholms Hamnar innan säsongen avslutas den 21 oktober med fartyget Marco Polo. Nyheter är att Disney Magic kommer till Stockholm tre gånger och att rederiet Viking Ocean Cruises för första gången väljer att komma hit med fartyget Viking star.

Arbetet med att utveckla Stockholm som internationell kryssningsdestination sker inom ramen för Stockholm Cruise Network som drivs av bland annat Stockholm Visitors Board och Stockholms Hamnar.

– Kryssningsresenärerna blir fler än någonsin i år. De 500 000 besökarna beräknas att bidra med en halv miljard kronor till besöksnäringen i Stockholmsregionen, säger Johan Castvall, vd Stockholms Hamnar.

En av satsningarna inom ramen för Stockholm Cruise Network är att få fler fartyg som byter passagerare i Stockholm, så kallade turnaround.

– I år ser vi en ökning av antalet turnarounds, från 42 i fjol till 51 i år. Dessa passagerare är extra viktiga då de stannar i regionen flera dagar, säger Thomas Andersson, vd Stockholm Visitors Board.

Bland turnaroundfartygen kan man beskåda Costa Luminosa som kommer 16 gånger i sommar.

Resenärerna som främst kommer från USA, England, Tyskland och Italien spenderar totalt cirka en halv miljard kronor på hotell, restauranger, sevärdheter och shopping. Antalet fartyg som ligger över natt i Stockholms Hamnar ökar vilket är positivt eftersom resenärerna spenderar mer pengar i Stockholmsregionen.

Fakta internationell kryssningstrafik i Stockholms Hamnar

AntalÅr 2012År 2013År 2014År 2015 (beräknat antal)
Kryssningsfartyg275278264254
varav turnaround50474251
Passagerare469 000478 000467 000500 000

Miljöfakta

  • Stockholms hamn är en av få hamnar i världen som har möjlighet att kunna ta emot svart- och gråvatten, det vill säga toalettvatten samt dusch- och diskvatten. Mottagningsanläggningar finns vid alla våra kajplatser i Stockholm och tömning ingår i hamnavgiften. I fjol lämnade runt 70 procent av fartygen sitt avloppsvatten i Stockholms Hamnar. Kryssningsfartygen lämnar dock inte alltid i land, utan har ofta möjlighet att rena vattnet ombord i egna anläggningar.
  • Att lämna sopor ingår i avgiften och de som lämnar sorterat får rabatt på avgiften.
  • Svaveldirektivet som trädde i kraft vid årsskiftet har medfört att fartygen inte får släppa ut mer än 0,1 svavel.

Alla väntade kryssningsanlöp finns med i fartygslistan på Stockholms Hamnars webbplats samt i appen CruiseSthlm som du laddar ner gratis från Appstore och Google Play för Iphone och Android telefoner.

Kontakta oss gärna

Ingrid Hansson, pressansvarig Stockholms Hamnar, +46(0)70-770 27 47, ingrid.hansson@stockholmshamnar.se

Ann-Charlotte Jönsson, PR Chef Stockholm Business Region, +46 8 508 28 507,

ann-charlotte.jonsson@stockholm.se

Claudia Quas, projektledare Stockholm Cruise Network inom Stockholm Visitors Board, +46(0)8-508 28 536, claudia.quas@stockholm.se

Stockholm Cruise Network är ett partnerbaserat samarbetsprojekt bestående av Stockholm Visitors Board, Stockholms Hamnar, Swedavia samt ett 30 tal partners som representerar turoperatörer, hamnagenter, hotell, attraktioner och transporter. Syftet med nätverket är att tillsammans marknadsföra samt utveckla Stockholm som kryssningsdestination.

Stockholms Hamnar främjar sjöfarten och säkrar regionens varuförsörjning genom att erbjuda kajplatser samt service och tjänster för färje-, kryssnings- och godstrafiken. Stockholms Hamnar finns i Stockholm, Kapellskär och Nynäshamn. Koncernen har 140 anställda och omsatte 713 mkr under 2014. stockholmshamnar.se 

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.

www.visitstockholm.com 
www.investstockholm.com 
www.stockholmbusinessregion.se


Om Visit Stockholm

Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com


Kontaktperson

Elin Karlsson
Avdelningschef Mottagning & Värdskap
Elin Karlsson
Annika Malhotra
Projektledare publika evenemang, Visit Stockholm
Annika Malhotra
Lotta Andersson
Marknadschef
Lotta Andersson
Åsa Karlsson
Project Manager
Åsa Karlsson
Christine Frederici
VD koordinator
Christine Frederici
Karin Mäntymäki
Director Sales & Operations
Karin Mäntymäki
Caroline Strand
VD
Caroline Strand