Stockholm som kryssningsdestination växer i popularitet och kommer i år att gästas av 270 kryssningsfartyg med rekordmånga 650 000 passagerare.
Den 30 april startar kryssningssäsongen när fartyget National Geografic Orion kommer till Skeppsbron. Antalet kryssningspassagerare beräknas bli rekordhögt i år, 650 000 passagerare. Det motsvarar en ökning med 30 procent jämfört med i fjol.
-Kryssningspassagerarna kommer i år att spendera runt 600 miljoner kronor och spelar en stor roll för både besöksnäringen och hela Stockholmsregionen, säger Thomas Andersson, vd på Visit Stockholm.
Under kryssningssäsongen beräknas 270 fartyg komma till Stockholms Hamnar varav rekordantalet 75 fartyg är s.k. turnarounds som inleder och/eller avslutatar sin kryssning i Stockholm. Passagerarna spenderar då ofta en extra dag och natt i land vilket gynnar turistnäringen ytterligare.
–Stockholm är mycket populärt och räknas som en av ”Big five” tillsammans med Helsingfors, Tallinn, Sankt Petersburg och Köpenhamn säger Henrik Ahlqvist, kryssningsansvarig Stockholms Hamnar.
Nytt för Stockholm i år är fartygen Norwegian Getaway (även störst i år), MSC Fantasia och en nyårskryssning då Saga Sapphire väljer att gästa Stockholm.
Alla väntade kryssningsanlöp finns med i anlöpslistan på Stockholms Hamnars webbplats samt i appen CruiseSthlm som du laddar ner gratis.
Fakta internationell kryssningstrafik i Stockholms Hamnar
År 2017 (beräknat antal) | År 2016 | År 2015 | År 2014 | År 2013 | |
Kryssningsfartyg | 270 | 230 | 247 | 264 | 278 |
Varav turnaround | 75 | 57 | 53 | 42 | 47 |
Passagerare | 650 000 | 490 000 | 530 000 | 467 000 | 478 000 |
Miljöfakta kryssningsfartyg i Stockholms Hamnar
Länk till film och fakta om hantering av svart- och gråvatten: www.bit.ly/2pi5U1P
Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Invest Stockholm och Visit Stockholm utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com