Den 21 oktober avslutas kryssningssäsongen när fartyget Marco Polo kommer till Nynäshamn. Över en halv miljon resenärer har då besökt Stockholm.
Antalet kryssningsfartyg som besökte Stockholms Hamnar under säsongen april – oktober blev 247 med rekordhöga antalet 530 000 resenärer. Även när det gäller antalet turnaround slår Stockholm rekord, 53 fartyg jämfört med 42 i fjol.
– Turnarounds är extra viktiga för turistnäringen och innebär att passagerare inleder och/eller avslutar sin kryssning här och därför ofta väljer att spendera en extra dag och natt i land, säger Johan Castwall, vd Stockholms Hamnar. Bland turnaround-fartygen har bland annat Costa Luminosa kommit 16 gånger i sommar.
– I år beräknas kryssningsresenärerna sammanlagt ha spenderat över en halv miljard kronor på sightseeing, hotell, restauranger och shopping i Stockholm. Kryssningsturismen bidrar stort till besöksnäringen och är betydelsefull för våra fortsatta satsningar inom privatresesegmentet, säger Caroline Strand, chef Marknad och Analys på Stockholm Visitors Board.
I juni gästade fartyget M/S Britannia Stockholm och är med sin längd på 330 meter det största fartyg som någonsin besökt staden. Under sommaren gästades Stockholm även av M/S Regal Princess med samma längd.
Miljöfakta
I år lämnade runt 70 procent av fartygen sitt avloppsvatten i Stockholms Hamnar. De flesta kryssningsfartygen har även egna reningsanläggningar ombord och lämnar därför inte i hamn. Närmare 95 procent av alla kryssningsfartyg sorterar sitt fasta avfall.
Antal | År 2015 | År 2014 | År 2013 | År 2012 |
Kryssningsfartyg | 247 | 264 | 278 | 275 |
Varav turnaround | 53 | 42 | 47 | 50 |
Passagerare | 530 000 | 467 000 | 478 000 | 469 000 |
Pressbild: M/S Britannia finns på flickr: http://bit.ly/1ODs5s3
Kontakta oss gärna
Ingrid Hansson, pressansvarig Stockholms Hamnar, +46 70 770 27 47, ingrid.hansson@stockholmshamnar.se
Ann-Charlotte Jönsson, PR Chef Stockholm Business Region, +46 8 508 28 507, ann-charlotte.jonsson@stockholm.se
Stockholms Hamnar främjar sjöfarten och säkrar regionens varuförsörjning genom att erbjuda kajplatser samt service och tjänster för färje-, kryssnings- och godstrafiken. Stockholms Hamnar finns i Stockholm, Kapellskär och Nynäshamn. Koncernen har 140 anställda och omsatte 713 mkr under 2014.
www.stockholmshamnar.se - facebook.com/stockholmshamnar – twitter.com/stockholmshamn
Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort, bland annat när det gäller kryssningar. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com