2015-10-21 08:33Pressmeddelande

​Rekordmånga kryssningsresenärer besökte Stockholm

Den 21 oktober avslutas kryssningssäsongen när fartyget Marco Polo kommer till Nynäshamn. Över en halv miljon resenärer har då besökt Stockholm.

Antalet kryssningsfartyg som besökte Stockholms Hamnar under säsongen april – oktober blev 247 med rekordhöga antalet 530 000 resenärer. Även när det gäller antalet turnaround slår Stockholm rekord, 53 fartyg jämfört med 42 i fjol.

– Turnarounds är extra viktiga för turistnäringen och innebär att passagerare inleder och/eller avslutar sin kryssning här och därför ofta väljer att spendera en extra dag och natt i land, säger Johan Castwall, vd Stockholms Hamnar. Bland turnaround-fartygen har bland annat Costa Luminosa kommit 16 gånger i sommar.

– I år beräknas kryssningsresenärerna sammanlagt ha spenderat över en halv miljard kronor på sightseeing, hotell, restauranger och shopping i Stockholm. Kryssningsturismen bidrar stort till besöksnäringen och är betydelsefull för våra fortsatta satsningar inom privatresesegmentet, säger Caroline Strand, chef Marknad och Analys på Stockholm Visitors Board.

I juni gästade fartyget M/S Britannia Stockholm och är med sin längd på 330 meter det största fartyg som någonsin besökt staden. Under sommaren gästades Stockholm även av M/S Regal Princess med samma längd.


Miljöfakta

I år lämnade runt 70 procent av fartygen sitt avloppsvatten i Stockholms Hamnar. De flesta kryssningsfartygen har även egna reningsanläggningar ombord och lämnar därför inte i hamn. Närmare 95 procent av alla kryssningsfartyg sorterar sitt fasta avfall.

  • Stockholms hamn är en av få hamnar i världen som har möjlighet att kunna ta emot svart- och gråvatten, det vill säga toalettvatten samt dusch- och diskvatten. Mottagningsanläggningar finns vid alla kajplatser för kryssningsfartyg i Stockholm och tömning ingår i hamnavgiften.
  • Att lämna sopor ingår i avgiften och de som lämnar sorterat får rabatt på hamnavgiften.
  • Från den 1 januari 2015 får fartygsbränslen som används på Nordsjön och i Östersjön endast innehålla 0,1 procent svavel.
  • Stockholms Hamnar arbetar aktivt i flera samarbeten för att minska påverkan på miljön.
  • Fakta internationell kryssningstrafik i Stockholms Hamnar
    Antal År 2015År 2014År 2013 År 2012
    Kryssningsfartyg247264278275
    Varav turnaround53424750
    Passagerare530 000467 000478 000469 000

    Pressbild: M/S Britannia finns på flickr: http://bit.ly/1ODs5s3

    Kontakta oss gärna

    Ingrid Hansson, pressansvarig Stockholms Hamnar, +46 70 770 27 47, ingrid.hansson@stockholmshamnar.se

    Ann-Charlotte Jönsson, PR Chef Stockholm Business Region, +46 8 508 28 507, ann-charlotte.jonsson@stockholm.se

    Stockholms Hamnar främjar sjöfarten och säkrar regionens varuförsörjning genom att erbjuda kajplatser samt service och tjänster för färje-, kryssnings- och godstrafiken. Stockholms Hamnar finns i Stockholm, Kapellskär och Nynäshamn. Koncernen har 140 anställda och omsatte 713 mkr under 2014. 
    www.stockholmshamnar.se - facebook.com/stockholmshamnar – twitter.com/stockholmshamn


    Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort, bland annat när det gäller kryssningar. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.

    www.visitstockholm.com 
    www.investstockholm.com 
    www.stockholmbusinessregion.se


    Om Visit Stockholm

    Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com


    Kontaktperson

    Elin Karlsson
    Avdelningschef Mottagning & Värdskap
    Elin Karlsson
    Annika Malhotra
    Projektledare publika evenemang, Visit Stockholm
    Annika Malhotra
    Lotta Andersson
    Marknadschef
    Lotta Andersson
    Åsa Karlsson
    Project Manager
    Åsa Karlsson
    Christine Frederici
    VD koordinator
    Christine Frederici
    Karin Mäntymäki
    Director Sales & Operations
    Karin Mäntymäki
    Caroline Strand
    VD
    Caroline Strand