2013-08-02 09:01Pressmeddelande

Prisregn över gayfilmen Glorious Stockholm

null

Filmen Glorious Stockholm, som har tagits fram av Stockholm Visitors Board i samarbete med Visit Sweden och produktionsbolaget Big 5 för att marknadsföra Stockholm som gay -vänlig stad, mottog nyligen den elfte internationella utmärkelsen. Denna gång första priset i tävlingen Gold Camera Award som delas ut i Los Angeles.

-  Tanken med filmen är att den ska visa Stockholms mångfald och utbud och locka fler till att komma hit till Stockholm. Det är därför extra kul att filmen också tas emot mycket positivt i filmbranschen och priserna har börjat trilla in. Det hjälper onekligen till att skapa ytterligare uppmärksamhet runt Stockholm som destination, säger Christina Guggenberger, projektledare Stockholm Gay and Lesbian Network inom Stockholm Visitors Board.

Glorious Stockholm ligger på youtube och har visats vid olika evenemang världen över. Härnäst tävlar filmen i Baku International Tourism Film Festival i Azerbaijan. Här är listan över alla utmärkelser:

  • 1:a placering  Gold Camera Award i kategorin “tourism films” under US International Film & Video Festival Los Angeles 
  • 1:a placering i den internationella World Media Festival i Hamburg. Av 600 bidrag tog Glorious Stockholm hem priset ”Intermedia-globe Grand Award” för modern media i kategorin public relations.
  • 2:a placering i City Tourism Media Award “THE GOLDEN CITY GATE”, i Berlin. Priset delas ut av International Committee of Tourism Film Festival (CIFFTS) som uppmärksammar framstående marknadsföring av turistnäringen. 
  • 3 stycken 2:a placeringar i amerikanska Telly Awards, bland annat Peoples Telly Award, där privatpersoner röstat. Tävlingen låg uppe på YouTube och röstades fram genom flest antal likes. Andraplaceringar även i kategorin Travel /Tourism Films samt i kategorin Music
  • 2:a placering i kategorin ”Culture films” under Tourfilm Riga
  • 3:e placering i kategorin ”tourism” vid Film AT i Warsawa 
  • 3:e pris i kategorin Best film up to 7 minutes vid Zagreb Tourfilm, Zagreb 
  • Nominerad i kategorin “Finalist certificate” under  New York Film Festival
  • Vinnare av “Jury award” samt kandidat till CIFFT vid Bulgaria Tourism Film Festival

För ytterligare information kontakta

Christina Guggenberger, projektledare, Stockholm Gay & Lesbian Network at Stockholm Visitors Board, tel: +46 8 508 28533, christina.guggenberger@stockholm.se.

Ann-Charlotte Jönsson, PR Manager Stockholm Visitors Board, tel: +46 8 508 28 507, ann-charlotte.jonsson@stockholm.se



Stockholm Visitors Board (SVB) marknadsför Stockholm som turistdestination för både privat- och affärsresenärer och samordnar marknadsföringen av Stockholm under det gemensamma varumärket "Stockholm - the Capital of Scandinavia". SVB ingår i Stockholm Business Region AB koncernen och är ett helägt dotterbolag till Stockholm Stadshus AB. www.visitstockholm.com

Stockholm Gay and Lesbian Network är ett partnerbaserat projekt inom Stockholm visitors Board, med syfte att marknadsföra och utveckla Stockholm som en intressant och attraktiv destination gentemot HBTQ-resenärer. gaylesbian.visitstockholm.com



Om Visit Stockholm

Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com


Kontaktperson

Elin Karlsson
Avdelningschef Mottagning & Värdskap
Elin Karlsson
Annika Malhotra
Projektledare publika evenemang, Visit Stockholm
Annika Malhotra
Lotta Andersson
Marknadschef
Lotta Andersson
Åsa Karlsson
Project Manager
Åsa Karlsson
Christine Frederici
VD koordinator
Christine Frederici
Karin Mäntymäki
Director Sales & Operations
Karin Mäntymäki
Caroline Strand
VD
Caroline Strand