Trafikkontoret har som ett led för att lyfta fram Stockholm som musikstad i samband med Eurovision Song Contest installerat musik vid sex signalreglerande övergångsställen kring Kungsträdgården. De vanliga ljudslingorna ersätts med Loreens låt Euphoria och Måns Zelmerlöws Heroes som är de två senaste svenska Eurovision Song Contest vinnarna. Man står under Euphoria och går till Heroes.
- Trafikkontoret vill på det här sättet vara med och bidra till den feststämning som kommer att råda under Eurovision Song Contest. Projektet är unikt för Stockholm. Det är första gången ett sådant försök görs där musik kombineras med det vanliga tickandet i lådorna. Projektet har blivit möjligt tack vare ett samarbete med ljuddkonstnären Håkan Lidbo och Prisma Teknik AB, säger Henrik Axelsson, Enhetschef Trafikkontoret i Stockholms stad
Sex signalreglerande övergångsställen har fått en helt ny ljudfil som synkar med det tickljud som den normalt spelar. När man väntar vid röd gubbe spelas ”Euphoria” synkat med 60 tick i minuten, när det blir grönt och man får gå spelas ”Heroes” synkat med 600 tick i minuten. Musiken spelas dessutom med tickljud.
De melodiösa övergångsställena finns på följande ställen:
Skeppsbron-Slottsbacken
Skeppsbron-Strömbron
Kungsträdgårdsgatan- Strömgatan
Kungsträdgårdsgatan- Hamngatan
Hamngatan vid hållplats Kungsträdgården
Hamngatan vid Norrmalmstorg
Projektet är tillsammans med flera andra installationer och evenemang helt unikt för Stockholm. Projektet kommer att pågå under Eurovision-veckorna och därefter kommer tryckknappslådorna att återfå sitt normala tickande ljud.
För ytterligare information kontakta
Henrik Axelsson, Enhetschef Trafikkontoret, 08-508 27927, henrik.axelsson@stockholm.se
Ann-Charlotte Jönsson, Head of Press Eurovision Song Contest, esc_press@stockholm.se, 08-508 28 550
Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com