Under oktober gjordes 929 000 övernattningar på hotell, och i övriga kommersiella boendeformer i Stockholms län. Det är en ökning med 60 000 gästnätter, dvs. 7 procent, i jämförelse med samma månad föregående år. I Sverige som helhet ökade antalet gästnätter med 2 procent under motsvarande period.
Ökningen beror främst på antalet svenska besökare, som ökade med 8%. Antalet internationella gästnätter ökade också under samma period med 4%. Det är främst gästnätterna från utomeuropeiska gästnätter som växer starkast även om de nordiska och europeiska gästnätterna också ökar. Uppgångar under månaden noteras för viktiga marknader som Tyskland, Frankrike och Ryssland, medan utvecklingen från Storbritannien, USA, Italien och Spanien var negativ.
Stockholm fortsätter att vara motorn i svensk turism. Under årets tio första månader gjordes 9,4 miljoner gästnätter i Stockholms Län, vilket är en ökning med 2 procent i jämförelse med 2012.
De senaste tio åren har antalet gästnätter fördubblats. Och målsättningen är att nå 15 miljoner gästnätter till 2020. Under 2012 hade Stockholm 10,8 miljoner gästnätter. Hittills i år har Stockholm haft 9,4 miljoner gästnätter, vilket är en ökning med 2 procent i jämförelse med samma period under föregående år.
Stockholm
Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm
Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och
marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business
Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The
Capital of Scandinavia.
www.stockholmbusinessregion.se
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com