Finland är volymmässigt en av Stockholms viktigaste marknader för utländska besökare. Nu har Stockholm Visitors Board i samarbete med VisitSweden i Finland tagit fram en ny affärsmodell för att kraftfullt bearbeta den viktiga finska marknaden året om med början 2013. Det är Stockholms hittills största turistsatsning på en enskild marknad.
Finland är en av de viktigaste utlandsmarknaderna för Stockholm som destination. Väger man in dagsbesöken hamnar Finland i topp i besöksstatistiken över utländska turister i Stockholm. De finska besökarna ligger även högt när det gäller hur mycket man spenderar.
Satsningen handlar om att öka antalet gästnätter från Finland i Stockholm året om tillsammans med flera olika typer av företag inom besöksnäringen i Stockholm. Satsningen omfattar flera miljoner kronor per år.
- Genom färdiga marknadspaket i olika prisklasser kan vi samla både små och stora aktörer i Stockholm i en massiv året-runtsatsning. Effekten av det här samarbetet är en tydligare exponering på den finska marknaden genom VisitSwedens Finlandskontor. Det kommer gynna både små och stora aktörer inom besöksnäringen i Stockholm, säger Eva Camél Fuglseth Chef Turistservice och Privatresor på Stockholm Visitors Board
Reseanledningarna är allt från shopping, god mat, familjeaktiviteter samt nöjen och evenemang, och passar de många finska resenärer som redan väl känner till Stockholm.
- Vi på VisitSweden är väldigt glada över att kunna ingå i detta samarbete tillsammans med Stockholm Visitors Board, säger Patric Lindström, regionsdirektör på VisitSweden. Vi arbetar redan framgångsrikt på liknande sätt, i Danmark och Norge sedan några år tillbaka. Nu hoppas vi också kunna etablera Stockholms erbjudande på den finska marknaden.
Mer information:
Eva Camél Fuglseth, Chef Turistservice och Privatresor, Stockholm Visitors Board
Eva.camel@stockholm.se
+46 73 082 85 59
Patric Lindström, regionsdirektör på Visit Sweden
Patric.lindstrom@visitsweden.com
+45 27 111 375
Stockholm Visitors Boards (SVB) affärsidé är att tillsammans med partners i besöksnäringen marknadsföra Stockholm med syfte att öka antalet gästnätter. Marknadsföringen sker under det gemensamma varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com