Kryssningssäsongen 2013 blev en stor framgång med en ny rekordnotering av antalet passagerare. Totalt besökte 278 fartyg Stockholm och Nynäshamn under säsongen. Antalet kryssningspassagerare summeras till det nya rekordet, 485 000.
– Vi noterar ett nytt passagerarrekord i år och det känns fantastiskt kul, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad. Stockholm är en populär besöksdestination och det visas tydligt med alla rederier som väljer att komma till oss.
I år besökte 278 fartyg Stockholms Hamnar mellan 26 april 2013 till 29 oktober 2013.
Antalet passagerare blev 485 000, att jämföras med förra årets 467 000, en ökning med 18 000 passagerare jämfört med 2012.
Under årets säsong var det totalt 47 anlöp som var ”turnarounds”, vilket innebär att resan påbörjades eller avslutades i Stockholm.
Bästa kryssningsdestinationen i Europa
Stockholm via arbetet inom
Stockholm Cruise Network tilldelades Cruise international Award 2013 som ”Bästa
destination i Europa”. Det är en utmärkelse som prestigefyllda tidningen Cruise
international delar ut och bygger på en omröstning bland
kryssningspassagerarna.
– I år har Stockholm fått pris som bästa kryssningsdestination i Europa. Det är ett fint kvitto på att resenärerna uppskattar Stockholm och det som staden kan erbjuda. Vi kan också notera att kryssningsresenärerna spenderar totalt en halv miljard kronor under sitt besök i staden. Det är viktiga inkomster för stadens turistnäring med bland annat restaurangbesök, shopping och hotellnätter, säger Helena Bonnier (M), ordförande i Stockholms Hamn AB och i Kapellskärs Hamn AB.
Fakta om kryssningssäsongen 2013
Antal anlöp: 278, varav anlöp till Nynäshamn: 22.
Antal passagerare: 485 000, varav passagerare till Nynäshamn 38 000
Antal turnarounds: 47
Kontakta oss
Moderaterna i Stockholms stad - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29
222
Claudia Quas, projektledare Stockholm Cruise Network inom Stockholm Visitors Board,
08-508 28 536, claudia.quas@stockholm.se
Stockholm Cruise Network är ett partnerbaserat samarbetsprojekt bestående av Stockholm Visitors Board, Stockholms Hamnar, Swedavia samt ett 30-tal partners som representerar turoperatörer, hamnagenter, hotell, attraktioner och transporter. Syftet med nätverket är att tillsammans marknadsföra samt utveckla Stockholm som kryssningsdestination.
www.stockholmcruise.com; www.stockholmshamnar.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com