2021-01-25 15:05Pressmeddelande

Ny film utforskar hemligheten bakom Stockholms kreativitet

Vy över Stockholm Kamohelo Khoaripe musiker Sydafrika. Foto Ulf Leide

Stockholm sägs vara en av de mest kreativa och innovativa platserna i världen, som producerar flest ”unicorns” per capita efter Silicon Valley, och rankas av generation Z som en av de mest intressanta bland drömdestinationer. Men hur kommer det sig?

I det dokumentära filmprojektet ”The Secret Formula of Stockholm” söker vi efter hemligheten bakom stadens kreativitet genom intervjuer med tre internationella talanger, bosatta i Stockholm.

Iolanda Leite, som flyttade från Lissabon till Stockholm med sin familj 2016 för att arbeta som lektor och utveckla sociala robotar vid institutionen för robotik, perception och lärande på KTH.

Rorey Jones, som bytte Atlanta för Stockholm för 9 år sedan för en karriär på Spotify och blev djupt förälskad i staden. Han bor nu här med sin hund Knut och kombinerar ett livligt stadsliv med naturen.

Samt Kamohelo Khoaripe, som lämnade sin hemstad Johannesburg för Stockholm för fem år sedan för att arbeta med musik. Han är nu frontman i Off The Meds, en experimentell elektronisk DJ / Rap-kvartett.

Resultatet är en film som berättar genuina historier från internationell inflyttad talang i staden samtidigt som den porträtterar en vardag i en av världens mest kreativa, innovativa och inspirerande städer.

• Internationella talanger har berättat sin historia om Stockholm. Det är en berättelse om en plats där våra värderingar, i kombination med en öppen atmosfär och ett jämlikt samhälle, gör det möjligt för dem att vara kreativa. Det är något för vår stad att verkligen värna om och skydda, säger Anna König Jerlmyr Finansborgarråd i Stockholm
  • Stadens kreativitet är viktig för Stockholms attraktionskraft. Det är spännande att se att det är samma drivkrafter bakom resande till Stockholm oavsett om du kommer för att uppleva staden som besökare eller om du reser hit för att leva och bo. Detta skapar möjligheter, säger Caroline Strand VD Visit Stockholm

Se filmen (2.13 min)

På den nylanserade sajten www.visitstockholm.se porträtteras Stockholm genom ”locals” och besökaren bjuds in att upptäcka staden genom guider skapade av Stockholmarna själva.

Om filmen
”Secret formula of Stockholm” är framtagen av Visit Stockholm och Invest Stockholm och producerad av Garbergs Reklambyrå och Tarot Pictures. Regissör är Gustav Bondeson, Tarot Pictures.