2017-05-18 13:24Pressmeddelande

Ny direktlinje till Delhi från Arlanda med Air India

null

Antalet långdistansförbindelser från Stockholm Arlanda Airport fortsätter att öka när Air India startar en direktlinje mellan Stockholm och Delhi. Det finns en hög efterfrågan på direkttrafik till Indien, både inom näringslivet och bland privatresande, som nu får ännu fler valmöjligheter att resa vidare i Asien från Air India´s flygplatsnav Delhi. Antalet passagerare mellan Indien och Sverige har växt med hela 50 procent de senaste tre åren.

Med ett växande affärsutbyte mellan Sverige och Indien är behovet stort av ytterligare tillgänglighet mellan de två huvudstäderna. I dag är passagerarna jämnt fördelade mellan antal privat- och affärsresenärer och även mellan antal indiska och svenska resenärer i båda riktningarna. Genom den nya linjen får svenska resenärer förutom en ny direktlinje även en förbättrad tillgänglighet till övriga Asien via Air India's flygplatsnav Delhi.

- Arlanda är den snabbast växande flygplatsen i Skandinavien. Att Air India nu väljer att etablera sig i Stockholm är mycket glädjande och även ett tydligt bevis på den starka utvecklingen här. Sverige har den största marknaden i Skandinavien och det finns det en växande efterfrågan på direktflyg till Indien, framförallt från näringslivet. Den nya linjen gör det också smidigare för det växande antalet indiska besökare att resa till Stockholm, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef på Swedavia.

- Som är en del av våra expansionsplaner är vi glada över att nu lansera direktlinjen Delhi-Stockholm, säger Ashwani Lohani, Chairman & Managing Director för Air India.

Sedan 2013 har tillväxten av interkontinentala direktförbindelser till och från Arlanda varit mycket stark, och totalt har 19 direktlinjer nu etablerats.

- Vi är många som har jobbat hårt för att en direktlinje mellan Stockholm och New Delhi ska bli verklighet. En direktlinje till Indien, landet med världens näst största befolkning och med en ekonomi som växer och utvecklas i snabb takt, innebär mycket för vår tillväxt och jobbutveckling. Därför är Air Indias beslut mycket välkommet, säger Sveriges närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

Connect Sweden med partners som Visit Sweden och inte minst Visit Stockholm har spelat en viktig roll för etableringen av den nya direktlinjen till Delhi.

- Stockholm har länge arbetat för att få en direktlinje till Delhi. Vi ser stora vinningar för besöksnäringsbranschen och hela Stockholms näringsliv. Jag är mycket glad över dagens besked, säger Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholms stad.

Air India kommer att flyga den nya direktlinjen mellan Stockholm och Delhi tre gånger i veckan med en Dreamliner B787-800.

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Swedavias roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter drygt 5,5 miljarder kronor per helår och har 2 800 medarbetare.

Visit Stockholm är Stockholm stads marknadsföringsbolag. Uppdraget är att utveckla och marknadsföra Stockholm som besöksort i samarbete med näringslivet i syfte att öka antalet kommersiella gästnätter.

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Invest Stockholm och Visit Stockholm utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.

www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com