Under onsdagen den 23 mars invigde finansborgarrådet Karin Wanngård en tredimensionell skulptur av symbolen för årets Eurovision Song Contest 2016 på Norrmalmstorg. Med den kan stockholmarna följa nedräkningen till den 14 maj klockan 21.00 då Eurovision Song Contest går av stapeln i Globen.
- Musik engagerar, förenar och enar över alla gränser – nationella, språkliga och kulturella. Musikens förmånga att förena är särskilt betydelsefullt idag. Vi är stolta över att vara värdsstad för 2016 års tävling och vi vill varmt välkomna Europa till Stockholm. Eurovision ska märkas i hela Stockholm, och det ska vara ett arrangemang som präglas av öppenhet, tolerans och alla människors lika värde. På Norrmalmstorg kommer vi kunna följa nedräkningen till den 14:e maj klockan 21.00 då finalen äger rum i Globen. Efter evenemanget ska blomman få fortsatt liv på Globenområdet som ett minne, säger Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholms stad.
Den tredimensionella skulpturen bygger på symbolen för Eurovision Song Contest 2016. Symbolen, en magisk blomma, är framtagen av reklambyrån INGO på uppdrag av Sveriges Television och EBU
Mer information
Karin Wanngård: kontakta Ömer Oguz, Kommunikationschef finansroteln, tel: 076-122 92 34
Övriga frågor: Ann-Charlotte Jönsson, PR Chef Stockholm Business Region/Head of Press Eurovision Song Contest, tel: 08-508 28 507 / esc_press@stockholm.se
Följ Stockholms väg till Eurovision Song Contest:
stockholm.se/eurovision
Facebook: City of Stockholm Eurovision Song Contest Events
Twitter: @escstockholm16
Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com