2016-11-04 09:11Pressmeddelande

Nära en halv miljon kryssningspassagerare spenderar en halv miljard i Stockholm

null

Hela 230 kryssningsfartyg med 490 000 resenärer besökte Stockholms Hamnar under säsongen april – oktober. Antalet turnaround var rekordhögt med 57 fartyg som inledde och/eller avslutade sin kryssning i Stockholm. Passagerarna spenderar då ofta en extra dag och natt i land vilket gynnar turistnäringen ytterligare.

– Kryssningsresenärerna spenderar sammanlagt över en halv miljard kronor på sightseeing, hotell, restauranger och shopping i Stockholm och är därför en viktig del i den totala turistnäringen, säger Johan Castwall, vd Stockholms Hamnar.

– I år har vi förbättrat servicen för passagerare i Nynäshamns hamn med vår nya Seawalk, en flexibel gångbrygga som används istället för mindre transportbåtar, säger Henrik Ahlqvist, marknadsansvarig kryssningar Stockholms Hamnar.

Lagom till kryssningsstarten invigdes Stockholms Hamnars senaste och mest spännande kajkonstruktion i Nynäshamns hamn. Seawalken är en i stort sett unik lösning och är en 260 meter lång gångbrygga som likt en tumstock vecklas ut till fartyget. Gångbryggan användes vid 16 anlöp och blev mycket populär bland annat eftersom passagerare och bagage snabbare och smidigare kan komma av och på fartyget.

Stockholm är ett populärt resmål och nästa år är redan 273 kryssningsfartyg inbokade varav 74 är turnaroundfartyg.

Miljöfakta

I år lämnade 8 av 10 internationella kryssningsfartyg avloppsvatten i Stockholms Hamnar. De flesta kryssningsfartygen har även egna reningsanläggningar ombord och lämnar därför inte avloppsvatten i hamn.

  • Stockholms hamn är en av få hamnar i världen som har möjlighet att kunna ta emot svart- och gråvatten, det vill säga toalettvatten samt dusch- och diskvatten. Mottagningsanläggningar finns vid alla kajplatser för kryssningsfartyg i Stockholm och tömning ingår i hamnavgiften.
  • Att lämna sopor ingår i avgiften och de som lämnar sorterat får rabatt på hamnavgiften.
  • Stockholms Hamnar arbetar aktivt i flera samarbeten för att minska påverkan på miljön.

Ingrid Hansson, pressansvarig Stockholms Hamnar, 070-770 27 47, ingrid.hansson@stockholmshamnar.se

Sabina von Greyerz, PR Manager Visit Stockholm, 08-508 280 69, sabina.von.greyerz@stockholm.se

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Invest Stockholm och Visit Stockholm utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.

www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se


Om Visit Stockholm

Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com


Kontaktperson

Elin Karlsson
Avdelningschef Mottagning & Värdskap
Elin Karlsson
Annika Malhotra
Projektledare publika evenemang, Visit Stockholm
Annika Malhotra
Lotta Andersson
Marknadschef
Lotta Andersson
Åsa Karlsson
Project Manager
Åsa Karlsson
Christine Frederici
VD koordinator
Christine Frederici
Karin Mäntymäki
Director Sales & Operations
Karin Mäntymäki
Caroline Strand
VD
Caroline Strand