2022-09-21 07:18Pressmeddelande

Live Nation nominerad till Stora Turismpriset 2022

Människor gräs entré områdeFestival Lollapalooza Stockholm Gärdet

Live Nation och dess festival Lollapalooza Stockholm är Stockholms läns nominering till Stora Turismpriset i samverkan mellan Region Stockholm och Visit Stockholm. Priset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism till en aktör som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till att utveckla besöksnäringen. Vinnaren utses den 30 november.

Live Nation Sweden har etablerat en internationell festival, Lollapalooza Stockholm, som har bidragit till att stärka besöksnäringen i Stockholmsregionen. En festival som inspirerar publiken att se sina favoritartister och att få vara med om minnesvärda upplevelser för alla åldrar. Lollapalooza Stockholm har fokus på ett brett inkluderande program och där överföring av kunskaper och erfarenheter i samverkan och projekt tas tillvara.

Vi är otroligt stolta över nomineringen för Lollapalooza Stockholm. Inte minst är det fantastiskt kul för hela teamet som slitit fruktansvärt hårt med att göra festival under svåra förutsättningar med pandemiavbrott och allt som kommit med det. Förutom att vi just älskar festival var ju en annan av huvudanledningarna med att starta festivalen att vi faktiskt vill att musikälskare från hela världen ska samlas i Stockholm och Sverige årligen och få ta del av det oerhört rika musik- och kulturliv vi har, säger Anna Sjölund, Festival Director på Live Nation. Man har pratat länge om den svenska musikexporten men vi hoppas kunna fortsätta bygga upp även musikturismen både från nationellt och internationellt håll. En internationell festival med världsartister på en fantastisk plats mitt i Stockholm - möjligheterna är enorma!

Lollapalooza Stockholm ökar kännedomen om Stockholm i världen och befäster den bild av Stockholmsregionen som staden och länet vill visa upp. Evenemanget ökar antalet besökare till Stockholm och har en hög internationell status. Evenemanget är långsiktigt utvecklingsbart och öppet för alla besökare och inkluderar alla delar av samhället.

Live Nation har skapat jobb och tillväxt för hela Stockholmsregionen vilket har bidragit till att stärka Stockholmregionens attraktionskraft. De har också bidragit med innovation och inkludering vilket såväl stockholmare som besökare har uppskattat, säger Karin Öhlander, tillförordnad tillväxtchef i Region Stockholm.

Lollapalooza-festivalen är ett internationellt flaggskepp som tongivande bidrar till hållbar utveckling av den svenska evenemangsbranschen. Det drar besökare till destinationen och stärker bilden av Stockholm på ett unikt sätt kopplat till stadens DNA. Live Nation arbetar och investerar långsiktigt med stort mod och engagemang för att utveckla verksamheten och Stockholm som evenemangsstad. Därför känns det självklart att lyfta fram det arbete och goda resultat som Live Nation gör med Lollapalooza, säger Caroline Strand VD för Visit Stockholm.

Om Stora Turismpriset

Varje år delas Stora Turismpriset ut till aktörer som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utvecklingen av besöksnäringen. De nominerade till Stora Turismpriset är inspirerande exempel på företag som ställt om efter nya förutsättningarna. Tillväxtverket är huvudman för Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism som delar ut Stora Turismpriset, Årets ciceron och arbetar för att sprida kunskap till besöksnäringens aktörer. De 21 kandidaterna nomineras i sina respektive län. Priset delas ut den 30 november på Vasateatern i Stockholm i samband med konferensen Besöksnäringen på agendan.

Om Live Nation

Live Nation Sweden ingår i världens största företagsgrupp inom liveunderhållning. Det är ett svenskt dotterbolag till amerikanska Live Nation inc. Verksamheten består främst av konserter, turneproduktioner, artistmanagement och evenemangsproduktion. Varje år anordnar Live Nation Sweden över 2000 evenemang där över en miljon svenskar får möjligheten att delta i den unika upplevelse som endast livemusik och liveunderhållning kan ge. Under många år har arrangören arbetat med festivaler där Lollapalooza Stockholm är arrangörens hittills största satsning.