2021-06-17 12:35Pressmeddelande

Ishockey-VM för herrar 2025 spelas i Stockholm

Ishockey 2025 Stockholm Avicii ArenaFrån vänster: Karin Ernlund, idrottsborgarråd i Stockholm, Mathias Tegnér, ordförande Stockholms Ishockeyförbund, Anna König Jerlmyr, finansborgarråd i Stockholm, Anders Larsson, ordförande Svenska Ishockeyförbundet

Nu är det klart Svenska Ishockeyförbundet valt Stockholm som huvudort för ishockey-VM 2025 för herrar. I Stockholm spelas Sveriges gruppspel, två kvartsfinaler, semifinaler, bronsmatchen och VM-finalen. Sverige kommer att VM tillsammans med det Danska Ishockeyförbundet.

Jag är mycket stolt att få välkomna ishockey-VM till Stockholm 2025. Det är glädjande för stockholmarna och viktigt för näringslivet att vi nu har ett VM att se fram emot. Stockholm är en attraktiv stad som bjuder på upplevelser för både stockholmare och besökare. Stora evenemang bidrar till vår ekonomi och lockar viktiga investeringar, säger Anna König Jerlmyr, finansborgarråd i Stockholms stad.

Finansborgarråd i Stockholm Anna König Jerlmyr välkomnar Ishockey VM 2025 till Stockholm

Ishockeyn i Stockholm växer och utvecklas, inte minst på tjejsidan. Att välkomna ishockey-VM för herrar till Stockholm kommer ge en extra växel i samarbetet med ishockeyföreningarna. Ett samarbete som kommer att skapa ett fantastiskt mästerskap, men också bidra till inspiration och positiva effekter som kommer ge mycket tillbaka till stockholmshockeyn långt efter att medaljerna delats ut, säger Karin Ernlund, (C) idrottsborgarråd i Stockholm.

Ett stort mästerskap ger nya affärsmöjligheter, samarbeten och förutsättningar för näringslivet att delta brett. Evenemanget ger dessutom stor synlighet och skapar marknadsföringsytor kopplat till Stockholm som företagsplats, vilket stärker näringslivets konkurrenskraft.

Ishockey-VM 2025 i Stockholm betyder väldigt mycket för staden och regionen. Vi jobbar dedikerat för att återstarta Stockholm och vet att det behövs starka satsningar över tid. Ett så stort och uppmärksammat evenemang ger direkta turistekonomiska- och mediala effekter som ökar intresset att besöka Stockholm både innan, under och efter själva arrangemanget, säger Caroline Strand VD för Visit Stockholm.

Ishockey lockar publik från de närmarknader som kommer att vara i fokus för Stockholm kommande år. Finland, Ryssland, Tyskland och även Lettland och Tjeckien är viktiga marknader när restriktionerna hävs och människor kan börja resa igen. De här marknaderna utgör också ett viktigt publikunderlag för biljettförsäljningen. Finland är en extra viktig marknad och arbetet med rederier och Stockholms Hamn för att få igång resandet intensifieras nu. I det sammanhanget finns även stor potential i att hitta samverkan och synergier mellan ishockey-VM och Finnkampen, som kommer gå i Stockholm 2021, 2023 och 2025.

Mer information:

Svenska Ishockeyförbundet (SIF) har genomfört en utvärderingsprocess för att få fram vilken av våra storstäder som har de bästa förutsättningarna för att tillsammans med svensk ishockey arrangera ett VM. Efter en gedigen och genomarbetad urvalsprocess föll valet till slut på Stockholm och Avicii Arena.

VM 2025 genomförs tillsammans med det danska ishockeyförbundet, och även där har man utsett värdstad – Herning. I Herning kommer en av de två grupperna och två av de fyra kvartsfinalerna att avgöras.

Effekter från tidigare genomförda VM

Ett så stort evenemang som ett Ishockey VM ger direkta effekter – här några exempel från den turistekonomiska rapport som gjordes för Ishockey VM i Danmark 2018:

Väsentlig turistekonomisk effekt

  • Den turistekonomiska rapporten från VM i Danmark (Köpenhamn/Herning) visade på en omsättning på närmare 1,4 miljarder SEK (967 DKR) totalt för hela mästerskapet varav 939 Mkr (655 DKR) i Köpenhamn och 447 Mkr (312 DKR) i Herning.
  • Totalt lockade man över 177 000 åskådare varav 102 00 utländska.
  • Turisterna stannade i snitt 4 dygn och spenderade 180 Euro/dag inkl biljett
  • Totalt såldes 353 000 biljetter

Trygga sysselsättning och säkra framtiden – ett stort evenemang som ett VM ger direkta sysselsättningseffekter. Exempel från VM i Danmark 2019: genom den väsentliga turistekonomiska omsättningen estimerade man på över 1 000 arbets-tillfällen direkt kopplat till evenemanget varav 520 jobb skapades i Köpenhamn.

Stärker varumärket för destinationen Stockholm – både för att bygga stadens varumärke som en attraktiv stad att leva i men även för besökare, investerare och näringslivet. 88 % av besökarna på VM i Danmark angav att de rekommenderar vänner och familj att besöka Danmark

Internationell media – stor internationell mediabevakning är fortsatt viktigt för att positionera Stockholm som evenemangsstad internationellt och som värd för de stora mästerskapen/evenemangen. IIHF IceHockey World Championship räknas som världens största årligen återkommande vinterevenemang, kort fakta kring media:

  • 16 deltagande länder men total sänds mästerskapet i 150+ länder
  • Sammanlagt 8 800+ tv-timmar 2019
  • Sammanlagt 1,6 miljard TV-tittare VM 2019 (40 länder)
  • Ca 7 miljoner unika besökare på VMs hemsida 2019
  • I Sverige tittade 15,2 miljoner människor på Sveriges matcher i VM 2013 (som spelades i Stockholm och Helsingfors), och av dessa var det 3 miljoner tittare på VM-finalen (spelades i Stockholm).

 


Om Visit Stockholm

Visit Stockholm är stadens officiella destinationsbolag. Bolaget utvecklar och positionerar Stockholm som tillgänglig och attraktiv plats under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com


Kontaktperson

Christine Frederici
VD koordinator
Christine Frederici