2022-11-17 07:22Pressmeddelande

Havsbandets mest svårtillgängliga pärlor synliggörs globalt via Google

Foto: Gustaf WästerbergFoto: Gustaf Wästerberg

Oavsett vart i världen någon befinner sig så börjar de allra flesta resor med en googling. I ett unikt samarbete mellan Stockholm Archipelago, Skärgårdsstiftelsen och Google synliggörs nu ytterskärgården i sin höstskrud genom en 360-gradersvy i tjänsten Street View. Enligt analysfirman WSP har en förlängning av säsongen potential att generera ytterligare 50 miljoner kronor i direkta intäkter och 45 nya jobbtillfällen i Stockholms skärgård

Google har en stor betydelse för resemarknadens utveckling. En resa börjar oftast med efterforskningar online. Projektet tillgängliggör skärgårdens unika höstkaraktär på ett helt nytt sätt för fler. Genom att en bredare grupp nu får chansen att upptäcka skärgårdsmiljöns vackraste vyer online ökar potentialen att fler väljer att besöka just Stockholms skärgård även utanför den traditionella högsäsongen.

Vår ambition med projektet är att skapa en virtuell representation av de delar av Stockholms ytterskärgård som aldrig tidigare varit kartlagda via Street View. Skärgården kommer till liv digitalt genom fantastiska bilder från över femtio öar. Förhoppningsvis kan detta ge en försmak för upplevelserna som går att ta del av på plats, och leda till att ännu fler vill utforska Stockholms vackra skärgård under årets alla årstider, säger Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google Sverige.

Nya jobb och ökade intäkter

Projektet har potential att bidra med turistekonomiska vinster till hela skärgårdens aktörssystem i form av ökade intäkter och fler jobb. Enligt en nyligen genomförd studie av analysfirman WSP så skulle en förlängning av säsongen bidra till öka skärgårdens intäkter med upp till 50 miljoner kronor. Analysfirman uppskattar även att en förlängd säsong har potential att möjliggöra 45 nya jobb i Stockholms skärgård. Vilket skulle innebära att de totala intäkterna under året har potential att uppgå till mellan 850 miljoner till över en miljard kronor samt att 950 jobb skulle genereras som en direkt följd av skärgårdens besöksnäring.

Unika, exotiska och spektakulära vyer

Det nya projektet kartlägger Stockholm skärgårds mest spektakulära och exotiska platser och gör dessa tillgängliga online. Till sin hjälp har fotografen Henrik Trygg en portabel 360-graderskamera som gör det möjligt för vem som helst att klicka sig fram på okända stigar över kobbar, skär och öar.

Det här är en extraordinär miljö som få känner till och att kunna upptäcka den online kan verkligen göra skillnad för att locka folk att komma hit under hösten också, säger Marie Östblom som är projektledare på Stockholm Archipelago, en del av Visit Stockholm.

Stockholm Archipelago
Är en samverkansplattform mellan Stockholms stad, Nynäshamn-, Haninge-, Nacka-, Värmdö-, Vaxholm-, Österåker och Norrtälje kommuner, Skärgårdsstiftelsen och Region Stockholm. Inom vilken Stockholm skärgård marknadsförs mot internationella gäster och möjliggör fler affärer för besöksnäringsföretag.

Skärgårdsstiftelsen
Skärgårdsstiftelsen arbetar för att bevara skärgårdens natur- och kulturvärden och ta hand om miljön. Skärgårdsstiftelsen skapar förutsättningar för turism och friluftsliv genom att låta entreprenörer driva vandrarhem, restauranger, stugbyar och hotell i sina fastigheter. Stiftelsen arbetar aktivt med naturvårdsarbete och sköter 40 naturreservat och underhåller fler än 2000 byggnader.

Marie Östblom
Projektledare