Stockholm fortsätter att vara motorn i svensk besöksnäring. Under första kvartalet hade Stockholm 2,1 miljoner gästnätter, vilket är en ökning med 9 procent i jämförelse med samma period under föregående år. I Sverige som helhet var ökningen 1 procent.
Bara under mars månad gjordes drygt 810 000 gästnätter i Stockholms län, vilket är 60 000 fler än under samma månad föregående år. Det motsvarar en ökning med 8 procent.
Ökningen kommer framförallt från marknader utanför Europa, främst från Indien, USA och Asien. Antalet gästnätter från Indien har mer än fördubblats under ett år. Indien återfinns som den 9:e största utlandsmarknaden för Stockholm, med närmare 27 000 gästnätter. De största utlandsmarknaderna är Storbritannien, Norge, Tyskland och USA.
Även antalet nationella gästnätter ökade under mars månad med 8 procent i jämförelse med samma månad under föregående år. Under mars månad var Stockholm bland annat värd för den svenska finalen i Melodifestivalen samt för SM Bandyfinalen som båda ägde rum på Friends Arena.
Stockholm
Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm
Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och
marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business
Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The
Capital of Scandinavia.
www.stockholmbusinessregion.se
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com