Stockholm fortsätter att vara motorn i svensk besöksnäring. Under februari månad gjordes 735 000 övernattningar på kommersiella boendeanläggningar i Stockholms län, vilket är en ökning med 7 procent enligt statistik från SCB/Tillväxtverket. Den största ökningen kommer främst från gästnätter utanför Europa samt nationella gästnätter.
- Januari och februari brukar vara svaga månader och det är därför kul med rejäla plussiffror i början av året. Så här långt är 2015 starkare än 2014. Utvecklingen visar att besöksnäringen blir allt viktigare för regionens tillväxt, säger Thomas Andersson, vd Stockholm Visitors Board
Hittills i år har antalet kommersiella gästnätter i Stockholm ökat med 12 procent jämfört med föregående år. Motsvarande ökning i Sverige som helhet är 8 procent.
Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com