Under juli månad hade Stockholm närmare 1,4 miljoner gästnätter. Det är 92 000 gästnätter fler än samma månad, vilket motsvarar en ökning med 7 % enligt statistik från Stockholm Visitors Board. Hittills har närmare 6,69 miljoner kommersiella gästnätter gjorts i länet, vilket motsvarar en ökning med 8 %. All time high.
Ökningen under juli månad kommer framförallt från internationella gäster. För målgrupper från övriga Europa och övriga världen ökade antalet gästnätter med 11respektive 20 procent. Juli visar också på en positiv utveckling för de stora marknaderna: Tyskland (+2%), Storbritannien (+19%), USA +10%), Italien (+21%) och Spanien (+38 %).
Juli är den största turistmånaden i Stockholm. Och efter tre år av svag utveckling i Stockholm för juli månad är det glädjande att se en sådan kraftig utveckling i år
Stockholm fortsätter att stärka sin position som motorn i svensk besöksnäring. Utvecklingen i Sverige som helhet låg på -1 % i juli och hittills i år på +2 %.
Stockholm
Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm
Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och
marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business
Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The
Capital of Scandinavia.
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com