Stockholm fortsätter att öka starkt. Under september gjordes över 1,2 miljoner gästnätter på boendeanläggningar i Stockholms län, vilket är en ökning med 13 procent. Den största ökningen kommer från utländska gäster. Sammanlagt ökade de utländska övernattningarna i Länet med 25 procent.
- Besöksnäringen blir allt mer viktig för Stockholm och det här visar att vi har en fortsatt stark tillväxt. Det visar också att de satsningar vi gör för att marknadsföra Stockholm och stärka vår attraktionskraft ger resultat. Särskilt glädjande är det att antalet utländska gäster ökar kraftigt och att många väljer att förlägga konferenser och kongresser i Stockholm, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad.
Satsningen på stora internationella kongresser inom Stockholms profilområden är en av anledningarna till framgångarna under september.
- Under september var Stockholm bland annat värd för den stora Diabeteskongressen, EASD, med 18 000 under fem dygn. Det är ett kvitto på att vår region är konkurrenskraftig som plats för stora möten och kongresser, säger Karin Mäntymäki, tf VD, Stockholm Visitors Board
Den största procentuella ökningen kommer från länder utanför Europa som ökar med sammanlagt 30 procent. De flesta internationella övernattningarna kom från Stockholms största internationella marknader Tyskland (+24%) följt av Storbritannien (+16%) och USA (+7%).
För mer information kontakta
Karin Wanngård: kontakta Tomas Gustavsson, pressekreterare, tel: +46-76-122 91 99
Ann-Charlotte Jönsson, PR Chef Stockholm Business Region, tel: 08-508 28 507
Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com