Under juni månad hade Stockholm närmare 1,2 miljoner gästnätter, en ökning med 11 % jämfört med samma månad 2013, enligt statistik från Stockholm Visitors Board. Med juni kan vi också summera ett fantastiskt halvår för turismen i Stockholms län eftersom samtliga månader överträffar fjolårets resultat. Under första halvåret har närmare 5,3 miljoner kommersiella gästnätter gjorts i länet, en ökning med 8 %. All time high.
Ökningen under juni kom från både inhemska och internationella gäster. Mest
ökade antalet gästnätter från besökare från Finland (+32 %), men kraftiga
ökningar från de flesta stora marknaderna. Exempelvis gjorde besökare från
Tyskland 12 000 fler övernattningar, vilket motsvarar en ökning med 20 %.
Stockholm är motorn i svensk besöksnäring och utvecklingen av turismen i övriga
Sverige är betydligt lägre. Utvecklingen i Sverige som helhet låg på +1 % i
juni och +4 % under första halvåret.
Så
här skriver Ulla Hamilton, styrelseordförande i Stockholm
Business Region i ett blogginlägg:
- Ökningen från Finland är särskilt rolig. Stockholm är ett populärt resmål för
finska besökare, men många stannar bara över dagen. Under flera år har vi
satsat på den finska marknaden för att öka antalet övernattningar. Under våren
har Stockholm Visitors Board tillsammans med mediakoncernen Sanomat och Visit
Sweden i Finland lanserat sajten Tukholma.fi med artiklar och tips på vad man
kan se och göra i Stockholm.
Juni var också en fantastisk evenemangsmånad med flera stora konserter och festivaler. Särskilt stora publika evenemang med fri entré lockar många. Bland evenemangen syns Aerosmith på Tele 2 arena, Summerburst och Nationaldagsgaloppen på Gärdet, Smaka på Stockholm i Kungsträdgården och ÅF Off Shore race.
Läs hela rapporten från Stockholm Visitors boardn
Stockholm
Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm
Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och
marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business
Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The
Capital of Scandinavia.
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com