2016-04-21 13:00Pressmeddelande

Fem sjungande tunnlar under Eurovision Song Contest

En gångtunnel vill man helst inte stanna kvar i. Tills nu. I samband med Eurovision Song Contest i Stockholm invigs fem Sjungande tunnlar i Stockholm där magi skapas genom teknik och musik. Tunnlarna installeras i slutet av april och kommer att finnas på plats året ut.

En sjungande tunnel är en slags interaktiv ljudinstallation där besökarens egen röst, ljudmoduler och en tunnels akustik samverkar. Resultatet är en slags jam-session mellan besökaren och tunneln! Vid entrén till tunneln uppmanas besökaren att sjunga högt. Men istället för ett naturligt eko hörs en samplad röst. Resultatet är den sjungande tunneln. Installationen är ett samarbetsprojekt mellan ljudkonstnärerna Max Björverud och Håkan Lidbo samt Stockholms stads trafikkontor inom ramen för Eurovision Song Contest.

- Vi ville flytta ut Stockholms styrkor inom både musik samt it och teknik till Stockholms gator i samband med Eurovison Song Contest. Med de sjungande tunnlarna vill vi bjuda på något roligt och kreativt i en ganska tråkig miljö, säger Cecilia Wallenius, Enhetschef Evenemangstillstånd, Trafikkontoret

Den sjungande tunneln känner alltså igen vilken ton man sjunger och sjunger sedan tillbaks med en liknande röst. När man sjungit några toner går upplevelsen upp en nivå och ännu en röst dyker upp, som börjar sjunga på de olika toner som man sjöng tidigare. Besökaren och tunneln sjunger alltså tvåstämmigt.

-Tunnlarna reagerar bara på sång, inte på prat, skrik eller trafikljud. Ju mer folk sjunger, desto fler melodier lär sig tunnlarna. Tanken är att varje tunnel kommer att utveckla sin egna musikaliska dialekt, säger Cecilia Wallenius, Enhetschef Evenemangstillstånd, Trafikkontoret

Här finns de sjungande tunnlarna

1.Gullmarsplan Norra

2.Bredäng Centrum

3.Londonviadukten

4.Under Kirunaplan i Vällingby C

5.Brunkebergstunneln

Tunnlarna är tillsammans med andra projekt unikt för Stockholm.

För ytterligare information kontakta

Cecilia Wallenius, Enhetschef Evenemangstillstånd på Stockholms stads trafikkontor,46 (0) 76-122 63 29

Ann-Charlotte Jönsson, Head of Press Eurovision Song Contest, tel: 08-508 28 550, esc_press@stockholm.se

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.

www.visitstockholm.com 
www.investstockholm.com 
www.stockholmbusinessregion.se


Om Visit Stockholm

Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com


Kontaktperson

Elin Karlsson
Avdelningschef Mottagning & Värdskap
Elin Karlsson
Annika Malhotra
Projektledare publika evenemang, Visit Stockholm
Annika Malhotra
Lotta Andersson
Marknadschef
Lotta Andersson
Åsa Karlsson
Project Manager
Åsa Karlsson
Christine Frederici
VD koordinator
Christine Frederici
Karin Mäntymäki
Director Sales & Operations
Karin Mäntymäki
Caroline Strand
VD
Caroline Strand