När Stockholm står värd för Eurovision Song Contest ska det synas i Stockholm. Under vinjetten Eurovision Song Contest - i dina kvarter arrangeras bland annat ”Swedish Fika”, ”Eurovision-sim” och sambafotboll på utvalda platser i Stockholm mellan den 8-14 maj.
- Eurovision Song Contest ska vara ett arrangemang som präglas av öppenhet, acceptans och alla människors lika värde. Det ska vara en fest som märks på flera platser i Stockholm. Utöver tävlingen i Globen, festligheterna i Kungsträdgården och på Skeppsbron arrangeras aktiviteter i Högdalen/Rågsved, Skärholmen, Husby/Kista, Vällingby och Farsta, säger Karin Wanngård (s) finansborgarråd i Stockholms stad.
Startskottet är ”Swedish Fika” söndagen den 8 maj klockan 15-17. Då bjuder staden på fika från några utvalda delar av världen på följande platser:
Veckan avslutas lördagen den 14 maj med ”Eurovision-sim” och DJ:s i Skärholmen, Vällingby och Farsta simhall samt sambafotboll på utvalda platser i samarbete med lokala fotbollsföreningar.
Information om lokala program på ovanstående platser kan laddas ned på www.stockholm.se/eurovision från och med den 29 april.
Evenemangen är arrangerade av Stockholms stad inom ramen för Eurovision Song Contest 2016
För ytterligare kommentarer kontakta
Karin Wanngård: kontakta Ömer Oguz (s), Kommunikationschef finansroteln, tel: +46 (0)76-122 92 34
Tomas Andersson, Kommunikationschef Kulturförvaltingen, pressamordning för I dina kvarter, tel: +46 8 508 31 987
Ann-Charlotte Jönsson, 08-508 28 550, esc_press@stockholm.se Head of Press Eurovision Song Contest
Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com