Arenaevenemang lockar turister och genererar både jobb och intäkter för
hela Stockholmsregionen. Avicii-konserten på Tele2 Arena den 1 mars i år
genererade intäkter på närmare 45 miljoner kronor, vilket motsvarar 32
arbetstillfällen på helårsbasis. Det visar en turistekonomisk kalkyl som
genomförts på uppdrag av Stockholm Visitors Board.
– Analysen visar vilken enorm spinn-off som en enda konsert med Avicii ger i regionen. Evenemang är mycket mer än biljettintäkter och arenakostnader – de är av stor betydelse för utveckling och arbetstillfällen i hela regionen, säger Ulla Hamilton (M), företagarborgarråd i Stockholms stad och ordförande för Stockholm Business Region.
6 av 10 var tillresta besökare från ett annat län och närmare hälften reste i ett större sällskap. Stockholm är en mycket bra evenemangsdestination enligt undersökningen. På en femgradig skala får Stockholm 4,4 i helhetsbetyg av både besökare och stockholmare, vilket är mycket högt. Det visar en analys som presenteras idag i samband med invigningen av nya Stockholm Visitor Center.
- Evenemang är en stark drivkraft för resande och både besökare och stockholmare uppfattar Stockholm som en evenemangsstad i världsklass, säger Ulla Hamilton (M), företagarborgarråd i Stockholms stad.
För ytterligare information kontakta:
Moderaterna i Stockholms stad
- pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222
Fakta om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i samband med Aviciis #true tour i Tele2 Arena den 1 mars 2014.
Konserten var slutsåld och antalet besökare var 38 000.
Sammanlagt genomförts 284 intervjuer, som legat till grund för undersökningen.
Andelen tillresta besökare var 57 %. Av dem var 4 procent internationella.
Av del tillresta besökarna valde 62 % att bo på hotell.
94 % av de tillresta angav Avicii som den huvudsakliga anledningen till besöket i Stockholms-regionen.
Utöver konserten passade de flesta av de tillresta besökarna på att gå på restaurang (60%), shoppa (59%) samt träffa släkt och vänner (24%).
Varje besökare spenderade 2071 kronor under besöket
Bifogas: Undersökning av Mind Research på uppdrag av Stockholm Visitors Board genomfördes bland besökare på Avicii konserten på Tele2 Arena, 1 mars 2014.
Stockholm
Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm
Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och
marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business
Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The
Capital of Scandinavia.
www.stockholmbusinessregion.se
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com