Sista helgen i maj var en evenemangstät helg för Stockholm med evenemang som ASICS Stockholm Marathon, hårdrocksfestivalen Sthlm Fields, samt konserter med Miley Cyrus och Aerosmith. Bara Stockholm Marathon den 31 maj genererade 212 miljoner kronor, vilket motsvarar drygt 150 arbetstillfällen på helårsbasis, visar en färsk turistekonomisk kalkyl.
– Analysen visar vilken enorm spinn-off som ett enda evenemang ger regionen. Och att årligen återkommande evenemang som Marathon en stark drivkraft på resande. Så många som åtta av tio deltagare på ASICS Stockholm Marathon var tillresta och en tredjedel från utlandet – det bidrar till både utveckling och arbetstillfällen i regionen, säger Ulla Hamilton (M), företagarborgarråd i Stockholms stad och ordförande för Stockholm Business Region.
Att 90 procent av löparna angav maratonloppet som huvudanledning är kanske inte så oväntat. Men även bland åskådarna är tävlingen en reseanledning. 63 procent av åskådarna angav tävlingen som huvudanledning för sin resa till Stockholm. Trots ihållande regn och fullbelagda hotell under helgen är besökarna mycket nöjda med Stockholm som evenemangsstad.
- Undersökningen visar att både besökare och stockholmare uppfattar Stockholm som en evenemangsstad i världsklass. Den totala upplevelsen av Stockholmsregionen som evenemangsdestination får 4,6 i helhetsbetyg på en 5-gradig skala, vilket är väldigt högt, säger Ulla Hamilton (M), borgarråd och ordförande för Stockholm Business Region.
Mer om undersökningen:
Stockholm
Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm
Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och
marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business
Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The
Capital of Scandinavia.
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com