Den första månaden på året visar en ökning av det totala antalet gästnätter med +10% jämfört med året innan. Dessutom står Stockholm starkt på den kinesiska marknaden med en stor ökning.
De internationella besöken i Stockholm stod för en ökning på +10% och de nationella besöken stod för +11% under januari, jämfört med året innan. Kina står för den största ökningen med +82% fler antal kommersiella gästnätter.
– Det är en positiv utveckling som visar att vårt arbete ger resultat. Besöksnäringen är oerhört viktig för jobben och tillväxten i Stockholm, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad.
– Visit Stockholm har jobbat länge för att positionera Stockholm i Kina, och nu ser vi resultat som motiverar oss att fortsätta säger Thomas Andersson, vd. Det är en satsning som vi vill göra tillsammans med besöksnäringen. Det kinesiska nyåret inföll i januari och vi ser hur viktigt det är att positionera Stockholm på andra marknader med högtider som infaller på andra tider än våra. Det är också viktigt att vi har fått en direktlinje till Hong Kong, och att vi får fler direktlinjer i framtiden.
För mer information, kontakta:
Karin Wanngård: kontakta +46761229235
Sabina von Greyerz, PR Manager Visit Stockholm , tel +46 (0) 8 50828069
Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Invest Stockholm och Visit Stockholm utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com