Museerna har haft ett rekordår och stadens turister är en bidragande orsak. Det visar sammanställningen av museibesök för turistkortet Stockholmskortet. Under 2008 gjordes 750000 museibesök med Stockholmskortet. Det är en ökning i antalet museibesök med 16 procent i jämförelse med 2007.
- Att göra det enkelt att uppleva Stockholms attraktioner är den bärande tanken bakom Stockholmskortet. Det är därför roligt att vi får ett "All time high" när det gäller antalet Stockholmskortsbesök på stadens museer och attraktioner, säger Peter Lindqvist VD Stockholm Visitors Board. Det gynnar våra fina museer och turismen.
Enligt Sabine Dubreuil, projektledare för Stockholmskortet på Stockholm Visitors Board är det enkelheten och utbudet som gör kortet populärt.
- Det bästa med Stockholmskortet är att allt ingår. Att det är fria transporter, enkelt, bekvämt och prisvärt, säger Sabine Dubreuil och hänvisar till en årlig undersökning bland användarna.
Under 2008 såldes sammanlagt Stockholmskortet till 128 000 turister från 35 länder. De flesta var tyskar följt av svenskar och italienare. De tio mest populära attraktionerna med Stockholmskortet var under 2008:
1. Vasamuseet
2. Skansen
3. Kungliga Slottets representationsvåningar
4. Sightseeing Djurgården Runt
5. Skattkammaren
6. Skansenakvariet
7. Aquaria Vattenmuseum
8. Nordiska Museet
9. Junibacken
10. Stadshuset
För ytterligare information kontakta
Peter Lindqvist, VD Stockholm Visitors Board, tel: 08-508 28550
Sabine Dubreuil, Projektledare Stockholmskortet, tel: 08-508 28 524
Ann-Charlotte Jönsson, Presschef, Stockholm Visitors Board, tel: 08-508 28507, ann-charlotte.jonsson@svb.stockholm.se
Stockholmskortet ger fri entré till fler än 75 museer och attraktioner, fria resor med lokaltrafiken, fri båtsightseeing (sommartid) samt flera bonuserbjudanden. Kortet gäller i 24, 48 eller 72 timmar och finns bland att köpa online på www.stockholmtown.com/stockholmcard eller i Stockholm Tourist Center i Sverigehuset, Kungsträdgården.
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com