Tisdagen den 29 april anlöper säsongens första kryssningsfartyg Discovery Stadsgården. I år beräknas 274 internationella kryssningsfartyg med cirka 470 000 passagerare lägga till i Stockholms Hamnar.
– Kryssningspassagerarna spenderar i snitt vardera 1 200 kronor vid sitt besök i Stockholm. Sammanlagt bidrar de med cirka en halv miljard till Stockholm om året i form av restaurangbesök, hotellnätter, utflykter och shopping, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande Stockholms stad.
Både rederier och kryssningsresenärer betygssätter Stockholm som en av de populäraste destinationerna i världen. Förra året vann Stockholm pris som bästa destination i Europa, när kryssningsresenärerna själva får välja, i konkurrens med de norska fjordarna, Sankt Petersburg, Barcelona och Venedig. Priset delades ut av tidningen Cruise International.
– De senaste årens satsningar på moderna kryssningsterminaler, uppfräschning av kajer och det goda samarbetet i Stockholm Cruise Network har gjort Stockholm allt mer attraktivt för de internationella kryssningarna, säger Helena Bonnier (M), ordförande Stockholms Hamnar.
Stockholms Hamnar är en av få hamnar i världen som kan ta emot svart- och gråvatten och under vintern har flera mottagningsanläggningar förbättrats avsevärt.
Alla väntade kryssningsanlöp finns med i fartygslistan på Stockholms Hamnars webbplats samt i appen CruiseSthlm som du laddar ner gratis från Appstore och Google Play för Iphone och Android telefoner.
För ytterligare information och kommentarer
Presskontakt: Markus Jonsson, 076-12 29 201
Moderaterna i Stockholms stad - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508
29 222
Fakta internationell kryssningstrafik i Stockholms Hamnar
Antal | År 2012 | År 2013 | År 2014 |
Kryssningsfartyg | 275 | 279 | 274 |
Passagerare | 469 000 | 485 000 | 470 000 |
Stockholm Cruise Network är ett partnerbaserat samarbetsprojekt bestående av Stockholm Visitors Board, Stockholms Hamnar, Swedavia samt ett 30-tal partners som representerar turoperatörer, hamnagenter, hotell, attraktioner och transporter. Syftet med nätverket är att tillsammans marknadsföra samt utveckla Stockholm som kryssningsdestination. www.stockholmcruise.com
Stockholm
Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm
Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och
marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business
Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The
Capital of Scandinavia.
www.stockholmbusinessregion.se
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com