2014-10-21 07:05Pressmeddelande

467 000 kryssningspassagerare gästade Stockholms Hamnar

Fredagen den 24 oktober anlöper Marco Polo, säsongens sista kryssningsfartyg till Stockholm. Totalt har då 265 internationella kryssningsfartyg med 467 000 passagerare gästat Stockholms Hamnar, varav 23 fartyg i Nynäshamns hamn. Passagerarna beräknas ha spenderat 450 miljoner kr sammanlagt i Stockholm.

– Stockholm är en populär besöksdestination och 2015 och 2016 års bokningssiffror visar ett fortsatt starkt intresse, säger Johan Castwall, vd Stockholms Hamnar. Ett väl fungerande samarbete mellan aktörerna som är verksamma i kryssningsindustrin gör det möjligt att hantera många resenärer och samtidigt behålla ett mycket gott rykte.
Kryssningsresenärerna spenderar sammanlagt runt 450 miljoner kronor under besöket i Stockholm på hotellnätter, restaurangbesök, shopping mm. 42 anlöp var turnarounds, vilket innebär att resan påbörjades eller avslutades i Stockholm. Kryssningsfartygen blir färre men större och rymmer allt fler passagerare.

– Den här säsongen präglas framförallt av två trender inom kryssningssegmentet i Stockholm. Dels fortsätter antalet europeiska kryssare att öka och dels väljer kryssningsturisten i allt högre grad att uppleva Stockholm på egen hand, säger Peter Lindqvist, vd Stockholm Visitors Board.

I år kom för första gången Royal Princess, det största kryssningsfartyget som hittills kryssat i Östersjön. Royal Princess är 330 meter lång och rymmer 4000 passagerare. Alla kryssningsanlöp finns med i fartygslistan på Stockholms Hamnars webbplats samt i appen CruiseSthlm.

Fakta internationell kryssningstrafik i Stockholms Hamnar

Antal 
År 2012
År 2013
 År 2014
Kryssningsfartyg 
275 
278 
265 
Passagerare 
469 000
478 000
467 000

Länk till bilder på flickr: http://bit.ly/1CKU9z3, http://bit.ly/1utx6oa


Kontakta oss gärna

Henrik Ahlqvist, marknadsansvarig Stockholms Hamnar, 070-770 28 13, henrik.ahlqvist@stockholmshamnar.se

Claudia Quas, projektledare Stockholm Cruise Network inom Stockholm Visitors Board, 08-508 28 536, claudia.quas@stockholm.se


Stockholm Cruise Network är ett partnerbaserat samarbetsprojekt bestående av Stockholm Visitors Board, Stockholms Hamnar, Swedavia samt ett 30-tal partners som representerar turoperatörer, hamnagenter, hotell, attraktioner och transporter. Syftet med nätverket är att tillsammans marknadsföra samt utveckla Stockholm som kryssningsdestination. www.traveltrade.visitstockholm.com/cruise

Stockholms Hamnar främjar sjöfarten och säkrar regionens varuförsörjning genom att erbjuda kajplatser samt service och tjänster för färje-, kryssnings- och godstrafiken. Stockholms Hamnar finns i Stockholm, Kapellskär och Nynäshamn. Koncernen har 143 anställda och omsatte 724 mkr under 2013.

stockholmshamnar.sefacebook.com/stockholmshamnartwitter.com/stockholmshamn

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.

www.visitstockholm.com 
www.investstockholm.com 
www.stockholmbusinessregion.se


Om Visit Stockholm

Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com


Kontaktperson

Elin Karlsson
Avdelningschef Mottagning & Värdskap
Elin Karlsson
Annika Malhotra
Projektledare publika evenemang, Visit Stockholm
Annika Malhotra
Lotta Andersson
Marknadschef
Lotta Andersson
Åsa Karlsson
Project Manager
Åsa Karlsson
Christine Frederici
VD koordinator
Christine Frederici
Karin Mäntymäki
Director Sales & Operations
Karin Mäntymäki
Caroline Strand
VD
Caroline Strand