Under februari fortsatte antalet kommersiella gästnätter i Stockholm att öka. Totalt 851 000 gästnätter som betyder en ökning med 4 %
Under februari månad steg inhemska övernattningar med +6 %, samtidigt som utländska gästnätter minskade med -1 %. Bland nordiska besökare är det främst övernattningar från Finland som ökar. Inledningen på året har visat en positiv trend för tyska och nederländska besökare. Även besökare från USA fortsätter att öka, i februari +12 % jämfört med samma månad förra året.
Utvecklingen har gått i olika riktning för den indiska respektive kinesiska marknaden hittills i år. Indiska gästnätter har sjunkit med -25 %. Besökare från Kina har gjort +59 % fler övernattningar än vid samma tid i fjol.
- Design Week äger rum under februari månad, här ser vi ett ökat internationellt intresse som går i takt med att vi profilerar Stockholm som designstad. Förra året kom besökarna från 60 olika länder, i år kom besökarna från 80 olika länder, säger Thomas Andersson, vd för Visit Stockholm.
Läs mer i rapporten här.
För mer information, kontakta:
Sabina von Greyerz, PR Manager Visit Stockholm , tel +46 (0) 8 50828069
Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Invest Stockholm och Visit Stockholm utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com