Juli är årets toppmånad, räknat i antalet gästnätter på kommersiella boendeanläggningar. Knappt 1,6 miljoner övernattningar skedde totalt under juli 2017. Under månaden lockades färre inhemska besökare, men långväga besökare fortsätter att öka.
Den stora ökningen i antalet gästnätter finns hos besökare från länder utanför Europa. Besökare från USA har hittills i år gjort 70 000 fler övernattningar i länet, en uppgång med 32%. Gästnätter från indiska besökare ökade med 48% under månaden, kinesiska med 38% och japanska med 4%.
- Stockholm är oslagbar som internationell sommarstad, oavsett väder, säger Thomas Andersson, vd för Visit Stockholm. Några av våra mest besökta attraktioner har haft en riktigt bra sommar. Vasamuseet har haft flest besökare någonsin sedan museet invigdes 1990 och Gröna Lund 1,2 miljoner besökare.
Läs mer i rapporten här.
Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Invest Stockholm och Visit Stockholm utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.
www.visitstockholm.com
www.investstockholm.com
www.stockholmbusinessregion.se
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com