2020-02-21 13:35NYHETER

Stockholms ryggsäck först att bokas i Swedish Design Museum To Go

En kvinna och en man har picnic. med designryggsäcken. Internationella besökare kan låna en portabel designutställning som berättar om användbara designföremål och upplevelser i Stockholm. Foto: Johan Wennerström

Nu kan internationella besökare uppleva Sverige genom lokal design förpackad i en ryggsäck. Bokningarna för Swedish Design Museum To Go öppnade i onsdags – och Stockholm fick den första bokningen.

Visit Sweden har tillsammans med Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå lanserat Swedish Design Museum To Go – en portabel designutställning som ska öka intresset för Stockholm och Sverige som destination genom att visa att vår design är skapad för att användas.

Satsningen Swedish Design Museum To Go består av fyra utställningar – East, West, South och North. Designföremålen är förpackade i en ryggsäck som hämtas ut på plats. Sakerna är kopplade till berättelser som ska inspirera till något att göra på platsen som också svenskar gärna gör.

Utställningarna har satts ihop av lokala kuratorer som verkar i kreativa branscher. De har valt ut upp till tio väldesignade och användbara föremål som ska inspirera om platsen och upplevelser där. Uppdraget att kurera Stockholms utställning gick till Helin Honung och hennes syster Dimen Abdulla. Sandqvist-ryggsäcken har bland annat packats med en svenskdesignad handduk från Noy Road som tipsar besökaren om att åka till Hellasgården i Stockholm för bastu och vinterbad.

Bokningen av ryggsäckarna öppnade onsdag 19 februari och Stockholms utställning var den första att få en bokning. Ryggsäckarna bokas veckovis online och finns redo att hämtas upp från och med i mars. Kuratorernas tips om upplevelser på platsen och berättelser om objekten publiceras även i det virtuella museet på swedishdesignmuseum.com och fungerar sedan som en riktig insiderguide till Sverige – även för den som inte bokar en ryggsäck.

Swedish Design Museum To Go är den tredje utställningen i Swedish Design Museum*, Sveriges första digitala museum för design, som öppnades 2017.

Så går det till
En egen Swedish Design Museum To Go-ryggsäck av märket Sandqvist kan bokas kostnadsfritt för en på swedishdesignmuseum.com.
Vid lanseringen släpps bokningsmöjligheter för mars, april och maj. Bokningar för juni till september kan göras med start i maj.
Utställningarna finns i fyra versioner – South, West, East och North – och har sin bas i de fyra städerna och dess omgivningar.

Utställningarna har kurerats av:
South: Johan och Nina Kauppi, som driver designstudio i Malmö
West: Frida Ramstedt, inredningsdesigner och bloggare från Göteborg
East: systrarna Helin Honung, casting director, och Dimen Abdulla, dramatiker från Stockholm
North: Linnéa Therese Dimitriou, konstnär och creative director från Umeå

Länkar:
Swedish Design Museum To Go på YouTube
swedishdesignmuseum.com/swedish-design-museum-to-go/

*Swedish Design Museum är en del av regeringens designprogram, som Visit Sweden driver tillsammans med Svenska institutet, Svensk Form, Association of Swedish Fashion Brands, Sveriges Arkitekter samt Trä- och Möbelföretagen och en rad regioner, städer och andra partners. Satsningen ska öka intresset för svensk design, arkitektur, mode, möbler och andra designuttryck.

Lotta Andersson
Marknadschef